På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Våra webbplatser hsb.se och blogg.hsb.se innehåller cookies. En cookie  är en liten textfil, som webbplatsen som du besöker begär att spara på din dator. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa den efter användarens önskemål och val.

Så säger lagen

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:

  •     att webbplatsen innehåller cookies,
  •     vad cookies används till.


Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Cookies på hsb.se och blogg.hsb.se

Cookies på hsb.se och blogg.hsb.se används för att webbplatserna ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatserna efter de val som du gör på dem.

Det finns tre typer av cookies. Samtliga typer används på hsb.se och blogg.hsb.se:

  • Permanent cookie: Sparas på din dator under en bestämd tid. Denna cookie används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förenkla ditt användande av webbplatsen.
  • Sessionscookie: Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.
  • Cookies för statistik. Dessa är till för vår statistik över hur många som besöker vår webbplats.

Att undvika cookies

Om du inte vill samtycka till cookies kan du ställa in din webbläsare så att du automatiskt nekar cookies, eller så att du informeras om att en webbsida innehåller cookies. Via  webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela

Bo i hyresrätt hos en erfaren hyresvärd - det är trygghet

Med omkring 25 000 hyresrätter över hela landet är vi i HSB inte bara en av de stora hyresvärdarna, vi är också en av de mest erfarna. Det är en trygghet för dig som hyresgäst. Vi är dessutom en kooperation, som låter vinsten gå tillbaka till boendet. Det betyder att vi satsar på dig som hyresgäst och investerar i det hus där du bor. Våra hyreslägenheter förmedlar vi i första hand till våra medlemmar som bosparar. I HSB vill vi skapa det goda boendet, och det betyder att vi är seriösa och långsiktiga – att vi är en trygg hyresvärd.
Fotografnamn: lägg in!

Våra hyreslägenheter i HSB Göteborg

HSB Göteborg äger och förvaltar cirka 1 400 hyreslägenheter i Göteborg, AlingsåsJörlanda, Kungälv, Partille och Stenungsund. Här har du som bosparare och medlem förtur! 

Vi förvaltar och hyr även ut 251 lägenheter i Lysekil för Home Property Value AB, du söker dessa lägenheter på vår hemsida enligt nedan.

Här söker du  HSB Göteborgs lediga hyresbostäder. Välj den ort du söker hyreslägenhet i för att hitta till våra lediga hyresrätter.

Så här söker du hyresrätt i HSB Göteborg

Lediga hyreslägenheter publiceras på torsdagar, och går att söka från och med publiceringsdagen fram till nästkommande måndag. 

Här kan du se vilka bosparpoäng som har krävts på fördelade lägenheter under de senaste åren.

Det går att överlåta sitt bosparande till anhörig enligt de bosparregler som gäller vid varje tillfälle. Då ska medlemskap och kapital överföras till den som ska söka lägenheten. Överlåtelsen måste vara genomförd senast samma dag som lägenheten publiceras. Det är dock inte möjligt att slå ihop bosparpoäng från flera bosparare till en. Överföring av medlemskap och bosparpoäng från annan HSB-förening till HSB Göteborg ska vara genomfört senast samma dag som en sökt lägenhet publiceras, likt överlåtande av bosparpoäng till en annan person. Blankett för överlåtelse av medlemskap hittar du på hsb.se/goteborg/blanketter och blankett för byte av förening för bosparande medlemmar hittas på hsb.se/goteborg/bospar/blanketter

Lägenheter i Lysekil

I Lysekil finns 251 hyreslägenheter, i området Mariedal. Home Property Value AB äger dessa fastigheter och vi på HSB Göteborg sköter fastighetsförvaltning samt uthyrning av lägenheterna.
Läs mer om fastigheterna i Lysekil

I menyn till vänster hittar du våra olika områden. Lycka till! 

För mer information, kontakta Medlemscenter, HSB Göteborg 
Telefon: 010-442 20 00 
E-post: medlemscenter.gbg@hsb.se

Information in English

Click here to read the information in English.

Längre ned på denna sida kan du läsa mer information om HSB Göteborgs hyresrätter.

Mer om hyresrätt i HSB

Bra att veta för hyresgästen

Artiklar och frågor och svar om boende hittar du under Bokunskap

Dubbla förturer för bosparare!

Som bosparare i HSB har du dubbla förturer

Andrahandsuthyrning

För att få hyra ut lägenhet i andrahand gäller att det skall finnas "beaktansvärda skäl" enligt hyreslagen. Detta kan till exempel vara studier eller arbete på annan ort, militärtjänstgöring, utlandstjänstgöring under viss tid, provsamboende med partner i annan lägenhet.

Förstahandshyresgästen ansvarar gentemot hyresvärden (HSB Göteborg) för att hyran betalas och andra förpliktelser enligt hyresavtalet, såväl för hyror som ordningen i lägenheten.

Från det att vi fått in kompletta och korrekta uppgifter lämnar vi besked om ansökan godkänns eller inte inom cirka 14 dagar - en månad.

Om uthyrningen inte medges och du vill säga upp ditt avtal har du uppsägningstid i vanlig ordning. Tänk därför på att sända in din ansökan i god tid!

Om andrahandsuthyrningen sker utan samtycke eller tillstånd från hyresvärden kan du förlora din hyresrätt.

Om förstahandshyresgästen inte ämnar återvända till lägenheten måste lägenheten sägas upp enligt avtalet.

Den som har förstahandskontrakt kan inte säga upp sin andrahandshyresgäst innan dennes avtalade hyrestid har gått ut. Det är bara den som hyr i andra hand som kan säga upp avtalet i förtid, och då med avtalad uppsägningstid. Om längre tid än 3 månaders uppsägningstid avtalats har andrahandshyresgästen ändå möjlighet att säga upp med tre månaders uppsägningstid.

Andrahandshyresgästen kan endast ingå avtal med förstahandshyresgäst och kan inte rikta några anspråk på HSB Göteborg. Andrahandshyresgästen får heller inte någon rätt till hyreskontraktet efter viss tid eller liknande.

Följande behövs:

  • Eventuella intyg som styrker skälet för andrahandsuthyrningen
  • Formulär "ansökan om andrahandsuthyrning"
  • Vid utlandsvistelse bifoga fullmakt

Autogiroinformation

Autogiro är ett betalningssätt där du som betalare inte behöver fundera över när din hyra/månadsavgift skall betalas. Du behöver heller inte tänka på att ändra utdelningsadress för dina hyresavier under en längre tids bortavaro.
Allt du behöver tänka på är att det finns tillräckligt med pengar på det konto som autogirotjänsten skall hämta pengar från. Dessutom slipper du betala avgift till posten när du "betalar".

Hur går det till?

  1. Vi träffar en överenskommelse om att HSB får rekvirera pengar från något postgirokonto, personkonto eller bankkonto som är ditt. Du väljer. Ofta väljs löne- eller pensionskonto. Detta sker genom att du skriver under ett medgivande. På medgivandet finns preciserat att det avser avgifter för din lägenhet och i förekommande fall garage/parkering och förråd. Du kan när som helst återkalla detta medgivande.
  2. Vi skickar medgivandeuppgifterna till Autogirocentralen för kontroll och registrering. Kontroll av att de konton du uppgett är dina. Registrering av att vi har din tillåtelse att rekvirera pengar.
  3. Vi skickar, i vanlig ordning, ut uppgifter om din hyra/avgift till dig. Detta kommer liksom tidigare att ske en gång per kvartal. Vi skickar däremot inte med några inbetalningskort.
  4. Har du synpunkter eller frågor på något i hyres/avgiftsspecifikationen kontaktar du oss eller din bostadsrättsförening.
  5. Några dagar före betalningsdagen skickar vi material till Autogirocentralen där vi berättar hur mycket som skall dras från ditt konto på betalningsdagen.
  6. På exakt rätt dag överför Autogirocentralen pengar från ditt konto till vårt konto. Därmed är din hyra/månadsavgift betald.
  7. Du kan på ordinarie redovisning för ditt konto se att pengarna är dragna från ditt konto. När och hur mycket.

Vilka fördelar har autogiro?

  1. Du slipper att varje månad betala en avgift till postgirot i samband med inbetalning på posten.
  2. Du slipper att fundera över betalningsdag. Överföringen sker på exakt rätt dag.
  3. Om du åker bort en längre tid slipper du fundera över hur din hyra/avgift skall betalas.
  4. Autogirotjänsten kostar inget för dig som kund.

Ni skall fortsätta att betala avgiften med avier tills ni erhåller bekräftelse på att autogirot trätt ikraft. Detta meddelas med brev från HSB Göteborg.

Internkö

Lediga lägenheter i fastigheten erbjuds först och främst till fastighetens internkö. Till internkön kan den som redan bor i fastigheten anmäla sig.

Det är kostnadsfritt att anmäla sig, men för att få stå i internkön måste två krav vara uppfyllda:

  • Du måste vara medlem i HSB Göteborg
  • Du måste ha bott i nuvarande lägenhet i minst två år

Internkön gäller endast för byte av lägenhet i samma fastighet. Ansökan ska fyllas i och skickas in till HSB Göteborg. Du kan anmäla dig till internkön genom att skicka ett mejl till maria.lindqvist@hsb.se.

Önskar flera byta till sig samma lägenhet får den som stått i kön längst företräde.

Lagar & förordningar

HSB Göteborg följer hyreslagen som reglerar förhållandet mellan den som hyr ut och hyregästen.

Om inte frågor kan lösas mellan hyresvärd och hyresgäst kan Hyresnämnden gå in och besluta. Vilka rättigheter och skyldigheter du har som hyresgäst kan du läsa mer om på Hyresgästföreningen.

Vill du veta mer, kontakta
HSB Göteborg
Telefon: 010-442 20 00
E-post: medlemscenter.gbg@hsb.se

Lägenhetsbyte

Ett lägenhetsbyte innebär att hyresgästen överlåter hyresrätten till sin lägenhet för att genom byte få en annan bostad.

Huvudregeln är att du inte får byta din lägenhet utan HSB Göteborgs tillåtelse. Ansökan om lägenhetsbyte skall göras på den ansökningsblankett som du kan hitta här på vår hemsida.

Beaktansvärda skäl
För att få byta sin lägenhet krävs att man har så kallade beaktansvärda skäl för ett byte, det vill säga att det finns ett trovärdigt behov av den nya bostaden. Det är endast hyresgästens, inte bytespartens eller någon annans, skäl som beaktas.

Följande är exempel på beaktansvärda skäl:

  • Ändrade familjeförhållanden.
  • Väsentligen ändrade ekonomiska förhållanden och därmed önskemål om lägre hyra.
  • Ändrade förhållande pga studier/arbete på annan ort,
  • Väsentligt förbättrad bostadsstandard.

Krav på bytesparten
Bytesparten måste kunna godtagas som hyresgäst, denne skall kunna betala hyran och sköta lägenheten med den vårdnadsskyldighet man har som hyresgäst.

Så påverkar du

Du kan alltid kontakta HSB Göteborg med dina frågor och synpunkter.

Du har även möjlighet att tycka till i den undersökning som HSB Göteborg skickar ut till hyresgästerna vartannat år.

HSB Göteborg ser gärna att du som hyresgäst tar detta tillfälle i akt att göra din röst hörd, svara på frågor och skriv in eventuella kommentarer.

Vill du veta mer, kontakta
HSB Göteborg
Telefon: 010-442 20 00
E-post: medlemscenter.gbg@hsb.se

Trivselregler & tips

Att visa respekt och ta hänsyn till sina grannar är mycket viktigt för att alla i huset och bostadsområdet ska trivas. Vårda grannsämjan genom att behandla andra såsom du själv vill bli behandlad.

Störningar
Ett sätt att komma till rätta med en störning är att själv ringa på hos grannen och vänligt be den att dämpa sig. Sker störningen på helger, kvällar eller nätter kan du ringa Securitas som vi har avtal med. Du når dem på telefonnummer, 010-470 55 98. Dessutom kan du alltid vända dig till din förvaltare för ytterligare råd.

Låt inte barn springa upp och ner i trapphusen och smälla i dörrarna. Det stör alla i fastigheten.

Musik och ljud
Ta hänsyn till dina grannar så att de inte störs av ljud från din lägenhet. Det gäller dygnet runt men särskilt viktigt är det mellan klockan 23.00 och 06.00. Undvik till exempel att dammsuga och tvätta sent på kvällen. Om du ska ha fest – prata gärna med dina grannar i god tid innan. Men tänk på att du ändå är skyldig att visa hänsyn. Sluta festen i lagom tid och skruva ner musiken så att dina grannar inte störs.

Parabol och antenn
Av säkerhetsskäl får paraboler enbart ställas på uteplats eller balkong på ett sådant sätt att hela parabolantennen – tallrik, signalhuvud och övrig utrustning – befinner sig innanför uteplatsen eller balkongräcket. Du får inte orsaka någon skada på, eller göra hål i, husfasaden..

Balkongen
En härlig del av lägenheten – speciellt på sommaren. Ta hänsyn till dina grannar när du använder den. Detta gäller:
• Häng inte blomlådor på utsidan av balkongen då de kan ramla ner och skada andra.
• Piska eller skaka inte mattor på balkongen. Var försiktig när du vattnar blommor eller rengör balkongen så att vatten inte rinner ner till grannen under.
• Grillning på balkongen är inte tillåten på grund av risken för brand och os.
• Om du röker på balkongen – se till att grannen inte störs. Du får inte heller kasta ut fimparna från balkongen!

Uteplatsen
En del av lägenheten och du som hyresgäst ansvarar för skötseln av den. Du ansvarar för att uteplatsen ser vårdad ut och att grönytor och rabatter sköts. Det är även du som hyresgäst som vårdar eventuella staket. Skärmar, spaljéer eller liknande får inte sättas upp utan vårt tillstånd.

Sopor
Knyt alltid ihop soppåsen innan du kastar den. Ställ aldrig sopor i trapphusen, inte ens för en kort stund. Följ i övrigt de rutiner som finns i ditt område vad gäller sopsortering m.m.
Vid sopstopp, ring felanmälan.

Rökning
Av hänsyn till allergiker är det inte tillåtet att röka i några gemensamma utrymmen, som till exempel tvättstugor och trapphus..

Husdjur
Du får gärna ha husdjur i din lägenhet. Se bara till att de inte stör eller är till obehag för dina grannar. Var extra vaksam på att katter eller hundar inte förorenar sandlådor, gräsmattor och rabatter. Och ha alltid din hund kopplad på gården och i allmänna utrymmen. Om du störs av en grannes husdjur – exempelvis om en hund skäller på nätterna eller en katt/hund förorenar sandlådan – kontakta i första hand djurägaren direkt. I andra hand kan du vända dig till din förvaltare eller Miljöförvaltningen.

Andra djur
Mata inte djur och fåglar på gården eller från din balkong. Alla är kanske inte lika förtjusta i djuren, dessutom kan mat och fröer dra till sig skadedjur.

Cyklar, pulkor och barnvagnar
Dessa måste ställas i särskilda utrymmen och inte i trapphus och entréer. Utrymning vid brand samt utryckningspersonal måste alltid kunna komma fram. Föremål i trapphus ökar även brandrisken. Tänk också på att underlätta för städpersonalen. Regelbundet kommer det att göras rensningar.

Toalett och badrum
I ett badrum blir luftfuktigheten ofta hög, det är därför viktigt att ventilationen fungerar. För att hjälpa ventilationen på traven kan du vädra ut efter duschen eller låta dörren stå på glänt så fukten får dra ut. Tänk på att regelbundet rensa ur golvbrunnen i badrummet. Blöjor, bomullspinnar, tamponger etc får inte spolas ner i toalettstolen eftersom de kan fastna i avloppet.Tänk också på att spol- och duschljud kan vara störande på kvällen och natten.

Stopp i avloppet
Om det blir stopp i handfatet, diskhon eller toaletten – pröva först att hälla i kokhett vatten och diskmedel. Hjälper inte det – fyll tvättstället eller diskhon till hälften med vatten och pumpa med en vaskrensare. Vid stopp i handfatet kan det även hjälpa att skruva loss behållaren under handfatsröret och tömma ut vattnet och rensa bort eventuell smuts. Om du inte lyckas lösa stoppet själv, kontakta felanmälan så hjälper fastighetsskötaren dig. Använd aldrig kaustiksoda eller andra starkt frätande kemikalier!

Skräp
Skräpa inte ner och var rädd om planteringar och annan gemensam utrustning.

Förråd
Ditt förråd ska du förse med lämpligt lås så snart du har flyttat in. HSB Göteborg ansvarar inte för de ägodelar du förvarar i förrådsutrymmen.

Ohyra och skadedjur
Om du upptäcker ohyra eller skadedjur i din lägenhet är det viktigt att du genast anmäler det. HSB Göteborgs försäkringsbolag har avtal med Anticimex. Det betyder att du som hyresgäst får kostnadsfri sanering och rådgivning från Anticimex när du behöver.

Tvättstuga
Tvättstugan har du och dina grannar gemensam tillgång till och ansvar för. Naturligtvis lämnar du tvättstugan i det skick du själv vill möta den. Det är trots allt bättre att göra rent efter sig själv än efter andra.

Att hålla tvättiderna är viktigt för den gemensamma trivseln. i tvättstugan finns särskilda regler uppsatta för vad du ska tänka på vid tvätt.

För mer information ladda ner:

Underhållsplan

HSB Göteborg gör kontinuerliga underhållsplaner för våra hyresfastigheter. Varje fastighet har en egen underhållsplan som uppdateras en till två gånger om året. Då inspekterar vi yttre skal, allmänna utrymmen och installationer. När det gäller själva lägenhetens skick är underhållet här behovsstyrt. Det betyder att det inte sätts några fasta tidsintervaller för renoveringsarbete utan detta görs när behov uppstår. Du som hyresgäst kan här kontakta HSB Göteborg om du har frågor kring detta. Ring vår växel så hjälper de dig vidare.

HSB Göteborg växel
Telefon: 010-442 20 00
E-post: medlemscenter.gbg@hsb.se

Vanliga frågor

Här kan du ta del av svar på de vanligaste frågorna angående våra hyresrätter.

Vad betalar jag för?
I ditt hyreskontrakt står angivet vad som ingår i hyran, exempelvis värme, vatten, el och gas.

Hur lång uppsägningstid har jag?
Vid avflyttning måste du alltid säga upp ditt kontrakt skriftligt, du kan ladda ner en blankett här på webben. Uppsägningstid är normalt tre månader och står angiven i hyreskontraktet. Observera att den månad du säger upp lägenheten inte räknas. Du är skyldig att under uppsägningstiden visa din lägenhet för nya sökande.

Hur betalas hyran?
En gång i månaden får du en hyresavi för inbetalning via bankgiro skickad till dig. För att förenkla kan du även välja att betala via autogiro. Skulle du inte erhålla hyresavi är du fortfarande skyldig att betala hyran till hyresvärden.

Får jag hyra ut i andra hand?
Ja, men du måste alltid ha skriftligt tillstånd från hyresvärden. Ansökan lämnar du in i god tid, minst en månad innan den planerade uthyrningen ska börja. Tänk på att du står som ansvarig för lägenheten och hyran så länge du är registrerad som hyresgäst på kontraktet, även om du hyr ut i andra hand. Olaga andrahandsuthyrning medför att du mister din hyresrätt.

Får jag överlåta lägenheten till någon annan?
Nej, inte utan hyresvärdens skriftliga medgivande. Du måste ha särskilda skäl för att överlåta hyresrätten. Kontakta alltid hyresvärden först.

Får jag renovera på egen hand?
Det är tillåtet att på egen bekostnad måla och tapetsera din lägenhet. Men du måste tänka på följande.

Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Det vill säga:

• om du har använt felaktigt material
• utfört jobbet slarvigt eller
• valt extrema färger och mönster

kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar. Ta för vana att alltid rådgöra med din förvaltare innan du sätter igång.

Något går sönder vart vänder jag mig?
Saker som tillhör lägenheten och gått sönder eller slitits ut ska du inte laga eller byta själv. Uppstår ett fel eller skada i din lägenhet eller i gemensamma utrymmen som t.ex. tvättstugan som inte är akuta, anmäl snarast till Felanmälan så att felet inte förvärras. Vid akuta fel till exempel vattenskada ring 010-442 24 24, efter kontorstid ring jouren 010-470 55 98. Det kan gälla allt från droppande kranar till att kylskåpet stannat osv. Om ett fel uppstår med större skada som följd och att du inte anmält det kan du bli ersättningsskyldig.

Om något går sönder- vem betalar?
Vid onormalt slitage och vållande av skada är du enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Du ansvarar även för skador som uppkommer genom att någon som tillhör hushållet eller gästar dig uppträtt vårdslöst eller försumligt. Har du inneboende eller t ex. externa hantverkare som orsakar skador i din lägenhet är även det ditt ansvar. Kort sagt, det är du som är ansvarig för skador i lägenheten, oavsett vem som förorsakat dem.

Hur många tavlor och hyllor får man hänga upp på vägarna egentligen?
Svaret är enkelt, hur många man vill. Men tänk på vad du använder för krokar när du hänger upp dem så att skadorna på väggen blir minimala. När du skall flytta besiktigas lägenheten. Om du orsakat onormalt slitage kan du bli skyldig att återställa lägenheten sådan som den var när du flyttade in. Vad som är onormalt slitage får bedömas från tillfälle till tillfälle.

Får jag montera in disk eller tvättmaskin?
Du får inte själv montera in disk eller tvättmaskin, kontakta din förvaltare så hjälper de dig. Så kallade fasta elinstallationer får bara göras av fackman med behörighet. Den här regeln är till för din egen och andras säkerhet. Elfel och vattenläckage är vanliga orsaker till bränder och översvämningar. Ta därför som regel att alltid kontakta hyresvärden innan du sätter in hushållsmaskiner i lägenheten.

Övergripande mål

Vårt syfte med att inneha hyresrätter är för att kunna erbjuda medlemmar det första egna boende inom HSB.

Om du som medlem inte står i begrepp att köpa din bostad erbjuder HSB Göteborg möjlighet till hyresrätt. Vi ger alla bosparare mellan 18-29 år förtur till våra ettor och tvåor.

HSB Göteborg har satt ett övergripande mål att antalet hyresrätter ska uppgå till 2 000 stycken. När vi köper in eller bygger hyresfastigheter fokuserar vi på att de flesta lägenheter är ettor och tvåor som i första hand attraherar unga bosparare. HSB Göteborg ombildar inte sina hyresfastigheter till bostadsrätter.

Vill du veta mer, kontakta
HSB Göteborg
Telefon: 010-442 20 00
E-post: medlemscenter.gbg@hsb.se

Information till befintliga och blivande hyresgäster i HSB Göteborg

I foldern Information till HSB Göteborgs hyresgäster kan du ta del av det ramverk som reglerar förhållandet mellan hyresvärd och hyresgäst. 

Click here to read the information to HSB Göteborg's tenants in english.