Årets viktigaste händelser

Jubileumsturné genom landet började i Skåne

Den 15-16 april kom HSBs 100-årsturne till Malmö, när trailern parkerade på Svågertorp. Drygt 2 800 personer besökte trailern i Malmö. Trailerturnén började i Skåne, och avslutades i Almedalen under politikerveckan, efter att ha gjort 27 stopp på tre månader.

HSB Malmös föreningsstämma 2023

Den 20 april höll HSB Malmö sin föreningsstämma på Luftkastellet vid Öresundsbron. Eftersom HSB firade 100 år 2023, hade kvällen lite extra guldkant. Innan stämman startade fick deltagarna ta del av livemusik. Dessutom bjöds det på mat och dryck, samt en kort filmvisning över HSBs hundraåriga historia.

Ökat antalet laddstolpar

Antal laddstolpar till elfordon i HSB Malmö-brf:er har ökat med 55 procent. Från 555 laddstolpar 2022, till 862 st 2023.

(Avser avslutade installationer av laddpunkter under 2023)

En hållbar gård för många generationer framåt

Under hösten kunde en av HSB Malmös mest ambitiösa gårdsrenoveringar i egna fastigheter någonsin avslutas. Tre innergårdar blev en, och togs till en standard anpassat för modernt boende.

I projektet med den omfattande gårdsrenoveringen har HSB Malmö tagit del av en konsult från ingenjörs- och designföretaget AFRY, som klimatberäknat både när det gäller anläggning och skötsel enligt Lokal Färdplan Malmö 2030, lokala klimatmål som HSB Malmö är anslutna till.

Beräkningen visar att skötseln av gården kommer att ha en mindre klimatpåverkan än tidigare, som är ett steg mot en klimatoptimerad förvaltning.

HSB brf Rådmannen har tagit hjälp av en energikonsult från HSB Malmö för att utföra en energikartläggning.

Priset som inspirerar och sänker energiförbrukningen

Årets energibästa bostadsrättsförening gick i början av året till HSB brf Rådmannen, i centrala Malmö, som under 2022 minskat sin användning av värme och el med hela 16 procent jämfört med året innan.

– Det känns helt klart överraskande. Vi i styrelsen arbetar mycket med att sänka de löpande kostnaderna och effektivisera, och då blir energiminskningen en glad bieffekt, säger Lars Delmar, ordförande i HSB brf Rådmannen.

Svindlande högt 100-årskalas

För att fira HSBs jubileum bjöd HSB Malmö in de 21 medlemmar och hyresgäster som fyllt 100 år till en fika på våning 53 i Turning Torso. Fem pigga jubilarer tackade ja till inbjudan.

- Det var så kul att träffa dem, det är otroligt att tänka på hur mycket minnen som finns när man sitter och fikar med någon som levt lika länge som HSB funnits, säger Lisa Renntun, chef för medlemsverksamheten på HSB Malmö.

Vi växte under året!

HSB Malmö har 54 395 medlemmar. En ökning med 235 stycken från föregående år.

Plan för samgående mellan HSB Malmö & HSB Göteborg

Den 13 juni antog styrelserna för HSB Göteborg och HSB Malmö en plan att genomföra ett samgående mellan de båda kooperativa föreningarna. Syftet är att tillsammans kunna växa och bli ännu starkare och i och med det kunna erbjuda en större medlemsnytta.

Hållbarhetsarbete ger resultat i hyresfastigheter

Under flera år har HSB Malmö arbetat systematiskt med att minska klimatpåverkan i sina hyresfastigheter. Detta har bland annat gjorts genom att optimera värmecentraler och installation av solceller.

Mängden energi, som används för att värma upp hyresfastigheterna till mer än 10 grader, har minskat med 7,8 % från år 2021.

Under 2023 har förbrukningen av el, i gemensamma utrymmen, minskat med 17 %, samt förbrukningen av värme har minskat med 15 %, jämfört med basåret 2020.

Minskad energianvändning innebär att det behöver tillföras mindre energi, vilket ger lägre utsläpp av bland annat koldioxid och kväveoxider.

Barns bostad först

Skåne Stadsmission har tillsammans med HSB Malmö, fastighetsägarna Syd samt sex andra fastighetsbolag, dragit i gång Barns Bostad Först, en modell som visar att barns hemlöshet går att avvärja. HSB Malmö har bidragit med en hyreslägenhet för att testa modellen.

Urval av organisationer som HSB Malmö sponsrar och samarbetar med:

• Drivkraft Malmö
  • FC Rosengård
  • Skåne Stadsmission
  • Diversity Index Award
  • We Effect

Rekordår för HSB Malmös styrelsekonferens

Året då HSB firade 100 år blev även året då HSB Malmös styrelsekonferens slog deltagarrekord, med över 230 anmälda. Detta lyfte bland andra Kent Andersson, HSB Malmös styrelseordförande, i sitt öppningstal.

– Det är imponerande, och det visar verkligen på engagemang, ett av föreningens ledord. Men jag är inte förvånad, då många av oss som engagerar oss i HSB är drivna människor, både i bostadsrättsföreningen och utanför.

Kent pratade bland annat om vikten av samarbete, och planerna för att arbeta mot en sammanslagning mellan HSB Malmö och HSB Göteborg.

Äntligen hemma hos HSB

I juni var det äntligen inflyttning i HSB brf Sockerpärlan i Hököpinge, efter att försäljningen av de 32 lägenheterna påbörjades i slutet av 2021.

- För den som köpt nybyggt innan eller byggt själv kanske det inte är så speciellt, men för mig har det varit väldigt intressant att få följa hela bygget, säger Josef Sindre, som flyttade in i en HSB Dela-lägenhet.

I december blev det inflyttning i hyresfastigheten Bocken 6 i Trelleborg. En av de nya hyresgästerna var Evelina Håbecker.

- Jag har vänner som flyttade in i de nybyggda hyreshusen i Hököpinge, och de var verkligen fina. Men eftersom de blev uthyrda supersnabbt bestämde jag mig för att se om HSB hade något annat, och då dök dessa upp, säger Evelina Håbecker.

HSB Malmö hoppas inspirera till bättre källsortering

2023 har varit ett förberedande år för HSB Malmö i många avseende, inte minst när det gäller källsortering. Från och med den 1 januari 2027 gäller nya regler för fastighetsägarens ansvar vid sorteringen av avfall, vilket kommer kräva stora förändringar för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

– De senaste två åren har vi drivit projekt främst i våra egna fastigheter, för att ta reda på vilka anpassningar man kan, bör och måste göra för att få en fungerande källsortering framöver. Det har varit en stor omställning, som fortsätter även under 2024, säger Maria Nilsson, hållbarhetschef.

Projektet har resulterat i flera positiva effekter, exempelvis bättre källsortering, minskade kostnader samt bättre boende- och arbetsmiljö.

Att trivseln för hyresgästerna har ökat visar den senaste hyresgästundersökningen i en av fastigheterna, där hyresgästerna upplevde en markant förbättring gällande miljörummen.