Tufft år – men ändå med guldkant

När vi nu lägger 2023 till handlingarna tvingas jag konstatera att det sammanfattningsvis återigen är ett ganska mörkt år. Krig, katastrof och ekonomiska utmaningar verkar vara det nya normala. Kriget i Ukraina har snart hållit på i två år, ett nytt krig mellan Israel och Hamas bröt ut, och dessutom har Sverige under året drabbats av meningslösa gängkrig.

Michael Carlsson_rund.pngNär omvärlden ser ut så, är det ännu viktigare att vi hjälps åt, och att vi inom HSB vårdar vårt uppdrag att driva opinion och driva på utvecklingen. Det har vi gjort både på nationell och lokal nivå under året. En av lösningarna nationellt i den dystra bostadsmarknaden är startlån till förstagångsköpare, ett förslag som är utrett och redo att införas. Lokalt tog vi diskussionen med Eon om deras orimligt höga ökning för fjärrvärmekostnaden, där de också backade något.

Finansieringskostnaden är en av vår verksamhets största kostnader, och den gick från 37 miljoner kronor 2022 till nästan det dubbla, 67 miljoner kronor i år. Vi har dyrare drift- och finansieringskostnader för våra fastigheter. Läget med inflation, höjda räntor och krig i närområdet, gör att vi har svårt att nå ett positivt resultat på sista raden.

Dessutom har vi nedskrivningar kopplat till den digitala satsningen, vilket tillsammans med bland annat ökade räntekostnader påverkar resultatet negativt. Efter finansiella poster uppvisar vi ett negativt resultat på 39,1 miljoner kronor, vilket är historiskt dåligt för oss. Men det finns ljusglimtar.

En viktig del av våra intäkter kommer från vår nyproduktion. Den har prövats hårt under 2023, med ett bostadsklimat i förändring. Vi ska vara stolta över att vi kunde avsluta två projekt, HSB brf Sockerpärlan i Hököpinge, och hyresfastigheten Bocken 6 i Trelleborg. Vi har också pågående försäljning i projektet HSB brf Kalk vid Limhamns kalkbrott, där det även om försäljningen gått långsammare under 2023 än vi är vana vid från tidigare år, trots allt gått framåt med 48 sålda bostäder.

Våra medlemmar är våra ägare och mycket viktiga. Tillväxten har minskat något, men trots det växte vi under 2023 med 235 medlemmar. Vi ser också i varumärkesundersökningen, samt i hyresgästundersökningen som vi gjorde lokalt, att vi fortfarande anses vara en av de tryggaste boendeaktörerna i landet.

Jag inledde detta vd-ord med att betona att vi, som invånare på planeten, har haft ytterligare ett tufft år. Men som medlemmar i HSB har vi haft många anledningar att vara stolta, och vi har satt guldkant på året där vi kunnat. Bland annat har HSB åkt på en turné i hela Sverige. En helg i april kom utställningstrailern till oss, intill Bauhaus Svågertorp i Malmö. Vi har också satt guldkant på vår föreningsstämma på Luftkastellet, och haft 100-årsfest för majoriteten av HSB-anställda i Sverige.

De gångna hundra åren har innehållit toppar och dalar för HSB. Det kommer antagligen de kommande 100 åren också att göra, men det som är säkert är att HSB fortsätter att arbeta för det trygga boendet.

Michael Carlsson Vd HSB Malmö