Det strategiska hållbarhetsarbetet

Vårt hållbarhetsarbete tar avstamp i HSBs gemensamma strategi för hållbar tillväxt, som är en integrerad del i HSBs kompass, den gemensamma verksamhetsstyrningen. Vi arbetar utifrån fyra fokusområden som vi berättar mer om här nedan. Vi kopplar våra aktiviteter inom verksamheten direkt till dessa fokusområden.

Fokusområden

Klimat

Vi har ett stort ansvar för att minska vår klimatpåverkan. Hur vi människor lever, bor och konsumerar i våra städer samt samhällen har en enorm påverkan på vår planet. Vårt mål med fokusområdet Klimat är bland annat att senast 2025 starta byggnationen av ett CO2-neutralt hus.

Viktig samhällsaktör

Vi ska vara en viktig aktör för det hållbara samhället och spegla samhällets mångfald samt bidra till att skapa trygghet. Våra mål är bland annat att sponsra organisationer som är samhällsbyggare och som främjar social utveckling, samt att HSB Malmö ska ha högt anseende som samhällsaktör.

Hållbara tjänster och produkter

Vi ska göra det enklare för våra medlemmar och kunder att välja våra attraktiva erbjudanden med låg klimatpåverkan och hög resurseffektivitet. Målet med detta fokusområde är att hållbarhetssäkra befintliga tjänster och produkter, samt att utveckla fler innovativa tjänster och produkter.

Resurseffektivitet

Vi ska ha en hållbar och resurseffektiv medlems- och affärsverksamhet som optimerar vårt bidrag till en hållbar utveckling och minskar vårt beroende av begränsade resurser. Våra mål är att systematiskt arbeta med hållbarhet och digitalisera nuvarande arbetssätt.

Våra leverantörer

Våra leverantörer är bland annat entreprenörer och tekniska konsulter för ombyggnad av egna fastigheter, servicetjänster till fastighetsunderhåll och fastighetsdrift, samt olika typer av inköp av förbrukningsmaterial eller tekniska system till de egna kontoren.

HSBs gemensamma uppförandekod för samarbetspartners och leverantörer omfattar krav på miljöarbete, mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och antikorruption. Syftet är att få en tydlig bild över våra leverantörers status inom miljö, kvalitet och socialt ansvarstagande. Detta säkerställer att de lever upp till HSBs värdegrund och HSBs krav på en återrapportering av leverantörernas klimatavtryck, gällande de leveranser som avser HSBs medlemsföreningar och egna fastigheter.

Medarbetare

Framgångsfaktorer, som är avgörande för HSB Malmö, är att ha medarbetare med olika kunskaper, erfarenheter, bakgrund och perspektiv. Samtidigt som vi tar vara på deras engagemang och ambitioner att utveckla verksamheten. För att lyckas med detta är det viktigt att vi har en trygg arbetsmiljö.

Styrdokument

Under 2023 började HSB Malmö arbeta efter Klimatstegen, ett initiativ från Lokal Färdplan Malmö 2030. Klimatstegen är en mall för att få till en klimatoptimering inom främst förvaltning. Mallen har anpassats efter HSBs specifika behov, och kommer fortsätta att utvecklas och användas.

Här är ett urval av våra policys, riktlinjer och andra dokument som är stöttande för vårt hållbarhetsarbete:

• Leverantörspolicy
  • Personalpolicy
  • Hållbarhets- och kvalitetspolicy
  • Klimatstegen
  • Policy avseende åtgärder mot penningtvätt och finansie- ring av terrorism
  • Riktlinjer för mutor och bestickning
  • Mångfald- och likabehandlingsplan
  • Riktlinjer för visselblåsning
  • Riktlinjer för diskriminering, trakasserier och kränkande särbehandling
  • Riktlinjer för arbetsmiljö

En del av våra policys och riktlinjer har vi antagit utifrån HSBs ansvar, som är framtagen av HSB Riksförbund.

Motverkande av korruption

Vårt förhållningssätt inom hela organisationen ska utgå från etiska och moraliska grunder. Det innebär bland annat att vi ska följa lagar och förordningar samt att vi är medvetna om att vi har ett ansvar i de beslut vi fattar, som kan påverka vår omgivning och de som har en affärsrelation till oss. Samtliga medarbetare förväntas gå en utbildning mot mutor och korruption, framtagen av HSB Riksförbund.

För att ytterligare tydliggöra vad som är ett etiskt förhållningssätt och stötta medarbetare i sitt agerande i olika situationer finns även riktlinjer för representation, gåvor och andra förmåner.

Vi har riktlinjer för visselblåsning och HSBs gemensamma visselblåsarsystem, som är till för att anonymt rapportera misstänkta allvarliga oegentligheter inom hela HSB, från medarbetare eller medlemmar i bostadsrättsföreningar.

Dubbel väsentlighetsanalys

För att förbereda för kommande krav på hållbarhetsredovisning har en dubbel väsentlighetsanalys för hela HSB genomförts under 2023.

HSB har en lång historia av målstyrt hållbarhetsarbete. 2016 initierades processen för att fastställa HSBs väsentliga områden. Väsentlighetsanalysen verifierades sedan med omfattande intressentdialoger och har därefter uppdaterats med mindre justeringar.

Dialoger med HSBs viktigaste intressentgrupper skedde senast runt årsskiftet 2022-2023. Via enkäter ställdes frågor hur intressenterna anser att HSB lever upp till förväntningar och uppsatta mål, samt hur de tycker att HSB bör prioritera bland tidigare identifierade väsentliga frågor.

För att förbereda för kommande krav på hållbarhetsredovisning har HSB Riksförbund tillsammans med HSB- föreningar och bolag under sommaren och hösten 2023 genomfört en dubbel väsentlighetsanalys för hela HSB, för att fastställa den väsentliga påverkan samt de risker och möjligheter som är förknippad med verksamheten. Dubbel väsentlighet innebär att den uppfyller ett eller båda av följande perspektiv:

• Påverkansväsentlighet (konsekvensiell väsentlighet) – HSBs påverkan på människor och/eller miljö
  • Finansiell väsentlighet – hållbarhetsrelaterade faktorer som ger upphov till effekter på HSBs kassaflöden, utveckling, resultat, ställning, kapitalkostnad eller tillgång till

Bedömningen genomfördes med hjälp av en oberoende konsult i linje med EUs direktiv om hållbarhetsredovisning (CSRD) och tillhörande redovisningsstandarder (ESRS) som antogs i juli 2023. Den dubbla väsentlighetsanalysen genomfördes i fem steg:

1. Identifiering av bruttolista med ESG-ämnen*
  2. Granskning av process och intressentdialog
  3. Bedömning av konsekventiell väsentlighet
  4. Bedömning av finansiell väsentlighet
  5. Kartläggning och dokumentation av väsentlighet.

Resultatet från analysen presenteras på nästa sida, men nedbrytning i upplysningar och aktiviteter kvarstår. Under 2024 kommer ett arbete att utföras för att implementera väsentlighetsanalysen, göra en genomlysning av upplysningarna i ESRS och en översyn kring vad det innebär för rapporteringen samt vilka eventuella gap som behöver fyllas.

* Benämning i ESRS: ämnen som inger betänkligheter, ämnen som inger mycket stora betänkligheter, direkta påverkansfaktorer som leder till förlust av biologisk mångfald, resursinflöden inklusive resursanvändning, informationsrelaterade konsekvenser för konsumenter och/eller slutanvändare.