Mot strömmen - fortsätter skapar bostäder

HSB Malmö går mot övriga marknaden och kunde under 2023 färdigställa flera nya fastigheter, samtidigt som försäljningen i kommande projekt tuffar på.

kalk1.jpg

Natursköna vyer väntar de som flyttar in i HSB brf Kalk vid Kalkbrottet Limhamn. Till höger på bilden är en visualisering av HSB brf Krita.

Bara ett stenkast från Trelleborgs centralstation ligger 27 nya hyresrätter som i december stod redo för inflyttning. HSB Malmö har arbetat med att komplettera den sista byggbara fastigheten inom kvarteret Bocken, där man sedan tidigare har tre hyresfastigheter.

De nya lägenheterna erbjuder välplanerade planlösningar där hållbarhetsfokus genomsyrat projektet från ritbordet till färdigställandet. Bland annat är fastigheten miljöcertifierad. Dessutom är stommen utförd med klimatförbättrad betong, fasaderna mot gatan är i återbrukat tegel och gårdsfasaderna av Thermowood, vilka tillsammans påverkat byggnationens klimatavtryck väsentligt. Här finns tvåor och treor uppdelade på fyra våningar med en indragen takvåning med utsikt över hamnen och havet.

– Vi är mycket glada att kunna erbjuda ytterligare lägenheter i Trelleborg, säger Marcus Johansson, chef för HSB Malmös hyresfastigheter.

I Hököpinge utanför Vellinge, där HSB brf Sockerpärlan stod klar i somras, planeras ytterligare 40 bostäder i HSB brf Magasinet. I området Bruksparken möter gammal bebyggelse ny. Marcus Altengård, chef för HSB Malmös nyproduktion berättar mer.

– I nästan 100 år framställdes socker i Bruksparken, en plats som har gått från fabriksmiljö till fridfullt bostadsområde. Vi har tagit vara på teglet från det gamla bruket som nu planeras att återanvändas till de kommande bostäderna i bostadsrättsföreningen Magasinet. Lite längre fram hoppas vi kunna återställa den kvarvarande fabriksbyggnaden, och på så sätt skapa ett levande bostadsområde som samtidigt hyllar dess industriella och kulturella historia.

HSB brf Magasinet har preliminär säljstart under 2024.

Trots sämre tider i världen så rullar försäljningen på för projektet vid Kalkbrottet Limhamn, på cykelavstånd till Limhamns centrum. Byggnationen av HSB brf Kalk pågår för fullt, och första inflyttning är planerad till kvartal 4 2024.

Ett boende vid kalkbrottet erbjuder en plats med egen karaktär och känsla. Området är gjort för ett liv utomhus med närhet till motionsslingor, golf, fiske och ridning.

Förutom den natursköna idyllen får du även bra förbindelser till Limhamn och Malmö centrum. Cykel, buss eller bil – du väljer själv hur du vill ta dig fram mellan naturen och pulsen i stan.

Nya Ellstorp blir HSB Malmös nästa stora projekt efter brf Kalk och Krita vid Kalkbrottet. Precis om i brf Kalk kommer Nya Ellstorp att erbjuda HSB Dela-lägenheter. Det vill säga lägenheter för unga mellan 18 och 29 år där HSB går in med halva köpeskillingen och äger halva lägenheten tillsammans med köparen.

– I brf Kalk är vår slogan ”Mitt i naturen mellan stad och hav”. Nya Ellstorp blir ett väldigt bra komplement till Kalkbrottet med lite mindre och yteffektiva lägenheter. Och med ett av Malmös bästa kommunikationslägen, knappt tio minuter från Malmö C, säger Marcus Altengård.

I Bocken 6 i Trelleborg finns 27 nya hyresrätter.

I HSB brf Magasinet i Hököpinge planeras 40 bostäder i varierande storlekar.