Bostadsrättsföreningens råd: Ta den relativt låga kostnaden

De flesta vet vid det här laget att solceller är en bra investering för både miljön och plånboken. Men nyttan med en förstudie, och hjälpen HSB Malmö kan ge där, det känner inte alla till.
Någon som däremot vet det är HSB brf Beritta Gurris.
mainimage

Hans Ahlström är förtroendevald hos HSB brf Beritta Gurris, som har gjort en förstudie av solceller med hjälp av HSB Malmö.

– Efter att ha fått en positiv indikation från Malmö stads solkarta, som visar potentialen för solenergi utifrån bland annat takvinkel och väderstreck, kom vi fram till att vi har ett bra tak för det och ville undersöka det närmare, säger Hans Ahlström.

En installerad solelanläggning visar dessutom på att föreningen har tagit ett hållbarhetsansvar gällande miljön. Ett ansvar som allt fler föreningar anser viktigt och därför tagit fasta på.

– Vi tyckte främst att det vore ett intressant sätt att kunna bidra med miljöprofil till föreningen, att det vore den bästa investeringen för föreningen på miljösidan. Vi har redan gemensam el och fjärrvärme installerad. Vi vill använda pengarna vi har till något hållbart, säger Hans Ahlström.

Tillsammans med kollegorna i styrelsen valde han att ta hjälp av HSB Malmö.

– Vi har förtroende för de som vi har haft kontakt med på HSB, vi har haft ett gott samarbete med projektplanering i andra arbeten. Vi är fullständiga amatörer, då är det skönt att kunna lämna det till någon som man har förtroende för, säger Hans Ahlström.

Projektledare på HSB Malmös energiavdelning hjälpte föreningen genom processen med att ta fram en förstudie, och sedan gå igenom den vid en stämma.

– I förstudien såg det bra Energiavdelningen har gjort simuleringar, tittat på taket och presenterat ett resultat som känns rätt och riktigt. I kombination med en genomgång som alla förstod, så blev det riktigt bra, säger Hans Ahlström.

Nu har föreningen haft ett första startmöte, och ett litet projekt med förstärkning av takstolar väntar innan installationen kan börja.

Har du något råd till andra föreningar som funderar på solceller?

– Är man nyfiken på solceller, ta den relativt lilla kostnaden för en förstudie. Då får man ett bra underlag, som ger en trygghet när man går vidare, säger Hans Ahlström.

Niklas Renfro, projektledare på HSB Malmös energiavdelning, har också ett tips till alla som funderar på att installera solceller, förutom att göra en ordentlig förstudie. Något som ofta är fördelaktigt är att, innan eller i samband med en solcellsinstallation, gå över till så kallad IMD-el (individuell mätning och debitering av el).

– Det ger en besparing på normalt mellan 1 750 och 3 000 kronor per år genom att samtliga lägenheters privata abonnemang, nät- och avgifter försvinner. Det innebär att hela fastigheten har ett elabonnemang, med egna avgiftsfria IMD-mätare som mäter elanvändningen i de enskilda lägenheterna. På så sätt kan medlemmarna inom föreningen nyttja en större andel producerad el från solcellerna, säger Niklas Renfro.

Eftersom ersättningen för överskottselen (andelen solel som säljs ut på nätet) oftast är lägre än värdet av egenanvänd solel rekommenderar Niklas Renfro att föreningen minimerar mängden överskottsel. I en bostadsrättsförening med gemensamhetsabonnemang och en solelsanläggning kommer den solel som produceras i första hand att användas inom föreningen. Något som ökar lönsamheten vid en investering i solelsanläggning.