Trygghet och innovation som går hand i hand

Vår omvärld förändras i snabb takt. Rapporter om krigens grymheter, både när och fjärran, når oss ständigt via media. Ekonomiska förutsättningar ställs på ända, räntekostnader drar i väg, inflationstakten pendlar och kostnader för energi samt värme blir allt svårare att förutse.

Kent Andersson-rund.png

Det enda som känns säkert är att det blir allt osäkrare att sia om framtiden, även i ganska korta perspektiv.

Detta är utmaningarna som HSB Malmö behöver vara redo att möta. Det handlar om allt striktare krav på regelefterlevnad, ökad konkurrens och, inte minst, att möta digitaliseringens utfordringar. Därför har vi i HSB Malmö diskuterat behovet av att finna en ny organisatorisk uppbyggnad, mer utformad efter dagens förändrade krav och förutsättningar. Ett antal HSB-föreningar har redan gjort detta och gått samman till större och robustare enheter de senaste åren.

En annorlunda utgångspunkt för förändring, i dessa digitala tider där just geografi blir mindre och mindre viktigt, är att titta på styrkor och likheter. Utifrån dessa tankar föddes idén om att se på förutsättningarna för HSB Malmö och HSB Göteborg att gå samman.

Vi är lika utifrån att vi arbetar i tätbefolkade storstadsområden, med en likartad konkurrenssituation. Samtidigt har vi olika styrkor och skilda arbetssätt. Lika nog för att en större organisation ger oss bättre förutsättningar i många sammanhang, men olika nog för att tillsammans ta det bästa från respektive organisation. Ett inledande arbete visade på att det också fanns ett ekonomiskt incitament att gå vidare. Detta var ingen förutsättning då, men i takt med de utmaningar som både vi och hela branschen har idag har denna aspekt blivit allt viktigare.

Så därför har vi i styrelsen för HSB Malmö, precis som i HSB Göteborg, beslutat om att ta fram bästa möjliga underlag för våra stämmor att ta ställning till. Ett grundligt arbete som kommer att, och ska få, ta tid. Därför planeras det inte tas upp som beslut på våra stämmor förrän tidigast våren 2025.

Det gånga året har varit ett år fyllt av firande för vår nu 100 år gamla organisation. Och det är med det jubileet i backspegeln som det ställs krav på oss att våga ta beslut som gör att våra efterträdare ska kunna fira 200 års jubileum.

Jag kan konstatera att HSB under det senaste seklet stått för innovation, nytänkande och förändring. Men också att vi under denna tid stått för stabilitet och trygghet.

Detta kan låta motsägelsefullt, men stabilitet och trygghet går mycket väl att kombinera med nya arbetssätt och andra lösningar än de traditionella. Vi står nämligen på en stabil värdegrund, som består av både de kooperativa principerna, och också vårt eget ETHOS. Låter vi engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan prägla vår verksamhet i alla dess delar vilar vi på ett säkert fundament.

Jag säger ofta att det är i vår gemenskap som vi är starka. Det är tillsammans, med andra föreningar och med andra aktörer, som vi ska fortsätta skapa det goda boendet. I minst 100 år till.

Kent Andersson Styrelseordförande HSB Malmö