Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

När det blir fel

Sedan några år tillbaka arbetar Paul ”Palle” Thornell på HSB Östras felanmälan. Det är hans lugna röst som möter den som ringer för att anmäla att det har blivit stopp i avloppet, något fel på spisen eller att en garderobsdörr har gått sönder. Många mejlar men nästan lika många ringer och numera är det också möjligt att göra felanmälan genom att logga in På Mitt HSB via hsb.se.

– Det går lika bra att använda alla tre sätten men vi har märkt att de som mejlar allt som oftast glömmer att ange fullständigt namn, adress, lägenhetsnummer och telefonnummer. Då blir det lite krångligare för oss att skicka ut hjälpen snabbt om det till exempel bara står ”översvämning i badrummet hälsningar Arne”, säger Palle.

Varje dag kommer det in ett sjuttiotal anmälningar som Palle fördelar inom reparatörsgruppen. Elfel, vattenläckor och stopp i avloppet har högsta prioritet eftersom det kan utgöra en fara för människor och byggnader.

– Många som hör av sig tycker att felet i deras lägenhet är akut men när jag berättar hur vi prioriterar brukar de allra flesta förstå att en trasig persienn inte har lika hög prioritet som ett trasigt eluttag, säger Palle.

När det handlar om elfel brukar de oftast åtgärdas redan samma dag eftersom det kan vara riktigt farligt speciellt om det bor barn i bostaden. Blir det till exempel en vattenläcka räknas det också som ett akut ärende då det kan medföra att vattnet rinner ner till lägenheten under och det blir nödvändigt att bryta upp både golv och väggar i flera bostäder.

Det är ingen skillnad på bostadsrätter och hyreslägenheter när de kommer till felanmälan. Alla kontaktar Palle som ser till att någon av reparatörerna får uppdraget.

– Vi har fyra reparatörer i huset så det mesta fixar ju dom men det händer att vi anlitar något externt företag som vi samarbetar med. Till hösten expanderar vi och kommer att anställa fler reparatörer. 

Lite skillnad är det ändå eftersom nästan alla reparationer som inte är orsakade av slarv eller oaktsamhet eller reglerade i hyreskontraktet ingår för hyresgästerna medan de som bor i bostadsrätt får betala för en del tjänster. Det beror helt på hur avtalet som föreningen tecknat med HSB ser ut. Det finns stadgar som säger att varje förening har rätt att lägga till eller ta bort tjänster som ska ingå, så det är respektive styrelse som reglerar.

– Om föreningen inte har avtal tar vi till exempel 600 kronor för att rensa en golvbrunn. Det finns dom som klagar och tycker att det borde ingå, men då brukar jag säga att du har ju köpt din bostadsrätt och kommer att få pengar den dag du säljer den. Då får ju inte HSB del i den vinsten, eller hur? Självklart hjälper vi alla men som sagt, i vissa fall tar vi betalt för hjälpen.

Palle har ansvarat för felanmälan på halvtid och varit reparatör på halvtid men nu räcker det inte längre så från 1 april kommer han att bemanna felanmälan på heltid.

– Ja, nu blir det bara kontorsarbete för min del. Lite ovant förstås att bara sitta vid ett skrivbord men jag slipper å andra sidan att bära vitvaror till tredje våning, skrattar Palle.

Han är ordförande i fackklubben och när det är möten, lönesamtal eller något annat rycker fastighetsskötaren Oskar Salomon in och svarar på felanmälningarna.

– Det funkar skitbra! Oskar lär mig dessutom en massa kortkommandon och sånt med datorn som är bra att kunna. Så hjälps vi åt när det är väldigt mycket att göra.

Palle ingår också i jourgruppen som rycker ut om det är akuta fel efter kontorstid. På frågan om han minns några speciella utryckningar eller reparationer under sina 33 år på HSB berättar han om en ovanligt kall vinter då det var elfel i ett av HSBs hyreshus.

– Jag kommer ihåg att det var lördagskväll. Elektrikern kom och drog in en kabel i huset men precis där den låg var en stor snöhög eller snarare ishög. Högen var för stor för att kabeln skulle gå vid sidan av, samtidigt kändes det riskabelt att låta kabeln ligga uppepå snöhögen. Så jag och elektrikern tog spadar och spett och försökte få bort snön och isen. Det tog oss halva natten. Vi hackade och slet. Till slut var högen borta och vi kunde åka hem. Jag tror klockan var halv tre på natten. Men hyresgästerna hade fått ström i alla fall. Så man kan väl säga att det mesta löser sig.