Energisparåtgärder - Energideklaration

Alla har vi ansvar för att främja en effektiv energianvändning, vilket bl.a. innebär att hushålla med el och värme. Enligt lag har vi som bostadsrättsförening och fastighetsägare dessutom skyldighet att energideklarera våra fastigheter..Energideklarationen görs av en oberoende expert på uppdrag av ägaren och är giltig i tio år. För Gransätras del gjordes deklarationen 2008. Mätningen gav oss med beröm godkänt.

Energiförbrukning i våra fastigheter ligger på 113 kWh/m2 per år. Det är mycket nära normen för nyproducerade fastigheter som är 110 kWh/m2. Gränsvärdet för fastigheter liknande våra är mellan 135 - 165 kWh och år.

Energideklarationen, som ser ut som på bilden, ska sättas upp på ett ställe där boende och andra intressenter kan ta del av resultatet.Hos oss sitter informationen för respektive hus på anslagstavlan i porten.

Resultatet visar att föreningen har läget under kontroll och att våra energibesparingsåtgärder varit lyckosamma, alltifrån övergång till fjärrvärme, fönsterisolering, enhetsmätning av el till individuell varmvattenmätning, bara för att nämna några.

Klicka på länken nedan och läs mer om de elbesparande projekten, såväl äldre som de senaste.

Elbesparande projekt och åtgärder samt lite mer om Energideklarationen