Problem med ventilation/matos

21 maj 2022 Ända sedan vi flyttade in i fastigheten 2021 har det kommit rapporter om att det vid vissa tillfällen sprids matos mellan lägenheterna och i trapphusen. Rapporterna blev mer vanligt förekommande under hösten/vintern 2021/2022 och kom då mest från boende i hus 1 och hus 2. Nu på våren har det kommit rapporter om matos från hus 3. Vi har märkt att det finns en korrelation mellan vindriktning och problemet med matos.

Styrelsen anmälde redan i höstas problemet med spridning av matos till HSB Bostad som ett garantiärende. Eftersom responsen på detta (trots många felanmälningar och påstötningar) varit långsam, beslutade styrelsen för någon månad sedan att hyra in en oberoende konsult som skall ta reda på vad det är som orsakar att spridning av matos mellan lägenheter kan förekomma då och då. Denna konsult arbetar nu för fullt och kommer att komma med en rapport om några veckor. Styrelsen kommer att använda rapporten som underlag i diskussionen med HSB Bostad om hur problemet skall åtgärdas.

Under tiden ber vi er alla att vara varsamma med att laga starkt luktande mat, samt noga följa bruksanvisningar och skötselregler för ventilationssystemet (se hemsidan):

·     Öppna både spjället i spiskåpan och ett vädringsfönster i god tid innan ”osande” matlagning påbörjas

·     Gör regelbundet (varje månad) ren filtren i spiskåpan och spjället, enligt anvisningar (se hemsidan)

·     Skruva eller manipulera ALDRIG några tilluftsdon (i sov- och vardagsrum) eller frånluftsdon (i toalett) – det förstör ventilationssystemets funktion. Säg till om ni har rubbat de ursprungliga inställningarna, så att vi kan låta justera in de rätta värdena igen.

·     Montera ALDRIG någon egen fläkt eller eget filter i spiskåpan – det förstör ventilationssystemets funktion.

Om ni känner starkt doftande matos från annan lägenhet – anmäl till HSB felanmälan.

Med vänlig hälsning

Styrelsen