Instruktion för Nycklar, taggar & bokningssystem

Föreningens nycklar och lås i föreningens låssystem

Till varje lägenhet ingår ett antal nycklar som går till vissa av föreningens gemensamma utrymmen såsom soprum.

Dessa nycklar kan även gå till lägenheten om inte någon bostadsrättshavare bytt ut låset till ett eget. Dessa nycklar ansvarar föreningen över och skall därför kvitteras hos Certego på Fyrislundsgatan 68 vid överlåtelse.

Detta innebär också att det går att använda föreningens servicenycklar i ditt lägenhetslås, när du har ställt låset i serviceläge. Det innebär att du inte behöver vara hemma för att ta emot hantverkare, du behöver bara stället låset i serviceläge och be hantverkaren låna en servicenyckel hos Certego.
Se instruktioner nedan hur du ställer låset i serviceläge.

Bostadsrättshavarens nycklar och lås i eget system

I det fall bostadsrättshavare har bytt lägenhetslåset till ett eget ansvarar bostadsrättshavaren själv för dessa nycklar, dessa ska inte kvitteras hos Certego vid överlåtelser.

Vid låsbyte på lägenhetsdörren

När du ska byta lås väljer du själv om du vill ha ett lås i föreningens system eller i eget system.

Nycklar till brevlådan

Till varje lägenhet hör 2 st nycklar tillhörande brevlådan som ska kvitteras vid överlåtelse hos Certego.

Nyckeltaggar

Till varje lägenhet hör 4 st så kallade taggar som ska kvitteras hos Certego vid överlåtelse. Taggarna används för att komma in i trapphusen, servicehusen samt boka/använda tvättmaskiner m.m. genom bokningstavlorna.

Om du skulle råka tappa bort en tagg är det viktigt att du omgående anmäler detta till Certego så att de kan spärra den i systemet.

Utanför trapphusen sitter en porttelefon. Där kan dina besöka ringa upp dig och du kan öppna porten genom att trycka på siffran 5.

Hos Certego kan du köpa nya taggar eller nycklar, mot uppvisande av kontraktshandling och id. Du kan även kontakta Certego för att ange vilket telefonnummer du vill ha inlagt i porttelefonen.

Ange namn, adress och ditt tresiffriga lägenhetsnummer.

Bokningssystem

Föreningens tvättmaskiner, samlingslokal, övernattningsrum och fritidsresurserna tennis, pingis och bastu går att boka med tagg via de elektroniska informationstavlorna i tvättstugan, via webbokning på sidan https://bokning.passerkort.se/brfgrasloken och via appen Vision MOBILE (använd adressen: https://bokning.passerkort.se/brfgrasloken/Api/Mobile/VisionMobile.asmx i appen). Inloggningsuppgifter för webbokning och app bör du ha fått i samband med överlåtelsen (namn är en siffersträng som är unik för din lägenhet, tex 12-2053-xx-xxx-x). Saknar du lösenord kan du kan kontakta Certego så hjälper de dig, ange ditt tresiffriga lägenhetsnummer.

Certego Uppsala-Fyrislund

Jourtelefon: 020-24 00 00