HSB Skåne satsar på kvinnliga fastighetsvärdar

06 september 2019 Arbetslösa kvinnor står i fokus när HSB Skåne, i samarbete med Arbetsförmedlingen och Yrkesakademin, satsar på Rekryteringsutbildning till fastighetsvärdar. Syftet är att få in fler kvinnor i en mansdominerad bransch. Rekrytering av arbetslösa kvinnor påbörjas nu i höst och utbildningen startar redan i januari 2020.

- Vi ser ett behov av att få in fler kvinnor i fastighetsbranschen och inte minst som fastighetsvärdar. Vi står inför ett rekryteringsbehov och vill gärna underlätta för kvinnor som inte är bekanta med yrket sedan tidigare att söka sig till vår bransch, säger Cornelia Håkansson, HR-chef på HSB Skåne.

Rekryteringsutbildningen är en kombination av teoretisk utbildning hos Yrkesakademin och praktik hos HSB Skåne. Utbildningen pågår mellan januari och oktober 2020 och totalt kommer mellan 15-20 arbetslösa kvinnor som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen att antas. Första informationsträffarna om rekryteringsutbildningen kommer att hållas av Arbetsförmedlingen under vecka 37 på följande orter:

9/9 Arbetsförmedlingen Ystad

10/9 Arbetsförmedlingen Helsingborg