Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

HSB Dela - succé för bostadsinnovation

14 oktober 2020

Nu är kontrakten för de 23 lägenheter som ingår i HSB Dela tecknade. Det uppmärksammade pilotprojektet ska hjälpa unga vuxna att ta sig in på bostadsmarknaden genom en unik modell, där HSB går in och delar på köpet.
– Om det inte var för HSB Dela hade jag inte kunnat köpa en bostad, säger 22-åriga Victor Wellsmo, en av de som tecknat avtal.

Trots att bostadsbygget i landet ökar, är bostadsbristen fortsatt stor för flera grupper i samhället. En stark prisutveckling på bostäder, i kombination med höga amorteringskrav och kreditrestriktioner, gör att unga vuxna hamnar i kläm på bostadsmarknaden. Många unga vuxna tvingas dessutom ofrivilligt bo kvar hemma.

– Idag är det nästan omöjligt för unga att ta sig in på bostadsmarknaden och det saknas verkningsfulla politiska initiativ. Därför vill vi på HSB hjälpa unga vuxna att göra sitt första bostadsköp, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

HSB Dela är en ny modell för samägande och innebär att HSBs bosparare i åldrarna 18 till 29 år erbjuds möjligheten att köpa en nyproducerad bostadsrätt tillsammans med HSB, där bostadsbolaget tecknar ett samägandeavtal med kunden och delar på köpet. Samägandeavtalet är tidsbegränsat och gäller under tio år. Pilotprojektet innefattar 23 en- och tvårumslägenheter i brf Blanka på Lindholmen i Göteborg.

En av de som tecknat avtal är 22-åriga studenten Victor Wellsmo. Han bor kvar hemma hos sina föräldrar, och vittnar om att både han och många av hans vänner har haft svårt att få tag på ett boende i den rådande bostadsbristen. När erbjudandet om HSB Dela kom såg han en stor möjlighet att komma in på bostadsmarknaden.

– Om det inte var för HSB Dela hade jag inte kunnat köpa en bostad. Och nu känns det såklart jättebra att jag kan flytta hemifrån till en helt egen lägenhet utan att behöva leva med otryggheten och stressen över att hela tiden leta efter ett nytt hem, säger Victor Wellsmo.

Han berättar att samägandet gjorde det möjligt för honom att finansiera en bostad, men också att klara av månadskostnaderna eftersom han är student.

Även om pilotprojektet genomförts i Göteborg, är HSB Dela en nationell satsning. Syftet är, förutom att ge de unga lägenhetsköparna en väg in på bostadsmarknaden, att testa modellen innan satsningen kan utvecklas och lanseras i större skala i flera delar av Sverige.

– Det var väldigt högt tryck på lägenheterna i HSB Dela och vi tittar nu på att utveckla satsningen för att i framtiden kunna erbjuda fler unga ett delägt boende. Vi tror verkligen att detta kan vara en av lösningarna på det faktum att många unga inte tar sig in på bostadsmarknaden, avslutar Lars Göran Andersson.

Brf Blanka är beräknat att vara färdigbyggt under våren 2021, och det är också då HSB Delas första köpare flyttar in i sina nya bostäder.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.