Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Hjärtstartare i HSB brf Backa redo att rädda liv dygnet runt

09 juli 2021

Varje år drabbas ungefär 6 000 personer av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus. Bara 600 överlever. För att rädda liv och minska risken för hjärnskador är varje minut viktig. Nu installerar HSB brf Backa hjärtstartare utomhus som är tillgängliga dygnet runt, för vem som helst.
– Det blev en aha-upplevelse för hela styrelsen. När vi insåg hur ofta hjärtstartarna är inlåsta eller svåra att få tag på var beslutet att montera utomhus enkelt, säger Hans Björlin ordföranden i HSB brf Backa.

I Sverige finns uppskattningsvis cirka 50 000 hjärtstartare, varav majoriteten sitter inomhus hos verksamheter med begränsade öppettider. Fler tillgängliga hjärtstartare behövs för att kunna rädda liv. När HSBs helhetsförvaltare David Albinsson föreslog för styrelsen i HSB brf Backa att man skulle installera tillgängliga hjärtstartare i föreningen var gensvaret positivt.

– Jag ser det som en av styrelsens viktigaste uppgifter att se till medlemmarnas hälsa och välmående. Så fort frågan kom upp kändes det givet att bidra genom att minska risken att någon dör eller får allvarliga skador, säger ordföranden i HSB brf Backa, Hans Björlin.

När ett hjärta stannar finns ingen tid att förlora. Varje sekund spelar roll och närheten och tillgängligheten till hjärtstartare är livsviktig. Chansen att överleva ett hjärtstopp är 50–75 procent om hjärt-lungräddning och en strömstöt från en hjärtstartare sätts in efter 3–5 minuter. För varje minut som går minskar chanserna med 10 procent.

I HSB brf Backa planerar man nu årliga säkerhetsträffar med information kring hjärtlugnräddning och brandsäkerhet. För David Albinsson är hjärtstartaren en fråga om trygghet. Han jobbar som helhetsförvaltare i HSB brf Backa och känner ett stort engagemang i frågan. HSB Göteborgs personal utför kontroll av hjärtstartarna regelbundet medan serviceavtal är tecknat med uthyraren HLR Konsulten.

– Bostadsrättsföreningen har ungefär 500 lägenheter och medelåldern i föreningen är relativt hög. Det gör att risken att någon i föreningen drabbas är större. Och även om det inträffar utanför kontorstid så vill vi att vem som helst snabbt ska kunna öka chanserna för den drabbade att överleva med hjälp av föreningens hjärtstartare, säger David Albinsson.

Om hjärtstopp, och vad du kan göra
Varje dag drabbas ungefär 16 personer av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus. I de allra flesta fall inträffar hjärtstoppet i boendemiljön eller på gator och torg. I sju av tio fall startar någon hjärt-lungräddning och i bästa fall finns en hjärtstartare i närheten. Får en drabbad person snabb hjälp med hjärt-lungräddning ökar chansen till överlevnad med två till tre gånger, och med en hjärtstartare är chansen till överlevnad mer än 70 procent. Tiden fram till behandling är den helt avgörande faktorn – för varje minut som går utan hjälp minskar överlevnaden med 10 procent.

• Bästa chansen till överlevnad är om hjärt-lungräddning startas inom en minut och att en hjärtstartare används inom tre minuter.
  • Alla får använda en hjärtstartare och man kan inte göra fel, hjärtstartaren avgör om personen ska behandlas eller inte.
  • En hjärtstartare är lätt att använda och ger tydliga instruktioner.
  • Utbildning är viktigt, med kunskap i hjärt-lungräddning och hur man använder en hjärtstartare känner man sig tryggare och vågar agera.
  • Ta reda på var det finns hjärtstartare i din närhet, på arbetet, där du handlar eller i boendemiljön.
  • Undersök om er förening kan gå samman för att trygga er boendemiljö.
  • Försök att göra hjärtstartaren så tillgänglig som möjligt, både vad gäller placering och tid på dygnet.

Källa: HLR Konsulten

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se
070-721 50 11

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.