Kokillen i Ystad blir HSB brf Strandhusen

01 april 2022

Sedan en månad tillbaka är det klart att HSB Skånes kommande projekt i Ystad fått namnet HSB brf Strandhusen. Bostadsrättsföreningen registrerades hos Bolagsverket den 1 mars 2022.

Det strandnära läget har gett inspiration till namnet för HSB brf Strandhusen. Projektet med sina två huskroppar och totalt 57 bostadsrätter, kommer att uppföras på fastigheterna Kokillen 1-2 på Gjuteriet i Ystad. Fastigheten gick över i HSB Skånes ägo efter en markaffär med NCC i början av december 2021. I HSB brf Strandhusen kommer samtliga av de 57 bostäderna att ha uteplats eller balkong.

- Husen får en karaktäristisk utformning, vilken är tänkt att spegla områdets historia. Här kommer trä att samsas med cortenstål och taken blir sedum för såväl insekter som fågelliv. Husens unika utformning kommer förhoppningsvis att bli ett framtida landmärke för Ystad, säger Caroline Sellström, Affärsområdeschef för marknad och medlem på HSB Skåne.

Beräknad säljstart för projektet är hösten 2022.

hsb skåne