Porttelefoni och dörrautomatik

Lås upp/öppna dörr

Våra entrédörrar öppnas antingen med lägenhetsnyckel, passerbricka ”tag” eller via porttelefonen.

Håll upp passerbrickan mot ikonen framför siffran ”5”. Systemet registrerar passerbrickan och låser upp och öppnar dörren.

3st passerbrickor har delats ut till varje lägenhet i föreningen. Om flera önskas så går det bra att beställa för en kostnad av ca 300kr/st.

Föreningen använder inte portkod för att öppna entrédörren.

 

Porttelefoni

Uppringning med namnlista

Tryck på knappen till vänster, telefonsymbolen, och portens namnlista visas.  Använd pilarna för att bläddra mellan efternamn och klicka på knappen,”lyft telefonlur”, för att välja efternamn. Använd därefter pilarna för att välja förnamn och klicka på knappen, ”lyft telefonlur”, för att ringa upp.

 

Öppna med svarstelefonen

När samtalet från porttelefon (08-50097019) ringer din svarstelefon/mobil och du svarar så kommer en röst att säga: ”samtal från port”. Därefter kan du prata med besökaren och du öppnar porten med siffran ”5” från svarstelefonen.

Ett tips kan vara att lägga in porttelefonen under Kontakter i mobilen.

Om du är nyinflyttad och ej finns med på namnlistan så skicka ett email till Anders Eriksson, ekan1951@gmail.com,  med vilka namn du vill ha med samt tillhörande mobilnummer.

 

Dörrautomatik

Om man vill ställa upp dörren under en längre tid med "metallpinnen" så måste man slå av strömmen till dörrautomatiken. Annars försöker automatiken hela tiden att stänga dörren. Avstängning av dörrautomatiken gör man från insidan, när dörren är stängd. Stäng av med hjälp av strömbrytaren, som sitter alldeles till vänster om dörren på ca 2 m höjd, se bild. Denna information bör man även informera hantverkare, leverantörer, flyttfirmor m.fl. om.