Glädjeyra när HSB Studio 1 vann Kasper Salin-priset!

29 november 2016 Kasper Salin-priset 2016 tilldelas HSBs Studio 1 i Örgryte Torp, Göteborg. Arkitektonisk höjd och fin samklang med omgivande natur var några av lovorden som hördes när juryn prisade projektet. På plats på Cirkus i Stockholm var förutom arkitekten Johannes Norlanders team, projektledningen från HSB Göteborg även en av de boende i HSB Studio 1.

– Så roligt! Och för mig ett självklart val. Vårt hus har berikats med något så ovanligt som skönhet både på utsidan och insidan. Det är en fröjd att få bo och leva i ett så vackert och smakfullt hus, säger Yngve Karlsson, boende i HSB brf Studio 1.

HSB Studio 1 stod klart för inflyttning i juni 2016 och var ett mycket efterlängtat bland HSBs bosparare.

– Var det någon gång vi skulle satsa på ett projekt utöver det vanliga så var det just här. Vi valde arkitekt med stor omsorg och det visar sig ju ikväll att vi gjorde ett helt rätt val, säger Lena Josgård, chef för mark- och projektutveckling.

– Vi önskade ett hus som skulle andas dåtidens våning i modern tappning. Och vi fick mer än vi någonsin kunnat drömma om. Det är bara att gratulera alla som köpt sin bostad i HSB brf Studio 1, som nu bor i årets bästa byggnad, säger Lena Josgård.

Sedan 1962 har Kasper Salin-priset för bästa byggnad delats ut av Sveriges Arkitekter och räknas som Sveriges mest prestigefyllda arkitekturpris. Idag, den 29 november, delades priset ut till en av de fyra nominerade på Arkitekturgalan som hålls på Cirkus i Stockholm.

De nominerade till Kasper Salin-priset 2016 är:

Studio 1, flerbostadshus i Örgryte Torp, Göteborg. Arkitekt är Johannes Norlander arkitektur, byggherre HSB.
Ur juryns motivering:
”Med avstamp i en traditionell bostadsform uppnår projektet arkitektonisk höjd och skapar sina kvaliteter i inre och yttre rum utan att störa den enkla stadsplanens idé med lamellhus i sluttande terräng.”

Nötkärnan vårdcentral, Bergsjön. Arkitekt är Wingårdhs, byggherre en privat läkarklinik genom Christer Andersson.
Ur juryns motivering:
”Utan att få lov att nudda mark är den en markering i stadsrummet och tillför kvaliteter på en plats som tidigare enbart använts för parkering. Huset gör på så sätt stor skillnad i många människors vardag.”

Bro galopp i Bro, Önsta. Arkitekt är Gustav Appell arkitektkontor, byggherre Svensk Galopp.
Ur juryns motivering:
”Byggnadens stålstomme är en integrerad del av arkitekturen och konstruktionen har verkat som motor för projektets form.”

Råå förskola i Råå utanför Helsingborg. Arkitekt är Dorthe Mandrup Arkitekter, byggherre Helsingborgs stad.
Ur juryns motivering:
”Resultatet är en rik miljö, precis och lekfull, som på ett taktilt sätt stimulerar till lärande. Samspelet mellan ute, inne och platsens specifika kvaliteter får en central plats.”

För pressinformation, kontakta:
Lena Josgård, chef mark och projektutveckling, HSB Göteborg, 010-442 20 57, lena.josgard@hsb.se
Henrik Rundquist, ordföranden i Kasper Salin-juryn, 070-798 22 00, henrik.rundquist@rundquist.se

• ca 3 900 bostadsrättsföreningar

bostadsbyggande