HSB byggstartar HSB brf Ester i Bromstensstaden

10 december 2021

Efter en lyckad säljstart där intresset för HSBs nya lägenheter i Bromsten samt HSB Dela blev stort sätter HSB nu spaden i marken och byggstartar brf Ester.

I brf Ester kommer det bli totalt 152 lägenheter i en variation från 1 till 4 rum och kök. I första etappen var samtliga 1-3 rum och kök möjliga att köpa enligt HSB Dela. HSB Dela riktar sig till bosparare i åldern 18 till 29 år och innebär att HSB går in som delägare till 50 procent vid bostadsköpet. Ett tioårigt samägandeavtal med HSB sänker inte bara amorteringsnivån utan halverar även kontantinsatsen.

– HSB Dela har mottagits på ett mycket bra sätt och det är glädjande att vi kan hjälpa våra unga bosparare in på bostadsmarknaden. Vi såg även en stor efterfrågan på stora lägenheter, alla tre rum och kök sålde slut nästan direkt. Nu ser vi fram emot att få släppa fler lägenheter i etapp 2 som vi säljstartar den 30 januari, säger Linda Younes, Affärsområdeschef Försäljning och Marknad på HSB Bostad.

I brf Ester har stor omsorg lagts vid planeringen av ytorna. Det är kvadratsmarta lägenheter som har maximalt med ljusinsläpp. Huvuddelen av lägenheterna har balkong eller uteplats. Ett antal större lägenheter är genomgående och har balkong/uteplats såväl mot gatan som mot gården.

– Vi är glada över att byggstarta ett så fint projekt i Bromsten/Spånga och erbjuda våra bosparare attraktiva lägenheter i området. Extra roligt är att vårt första projekt med HSB Dela mottogs så väl, säger Anders Svensson, vd på HSB Stockholm.

Inflyttning kommer att ske från början av 2024.

Om HSB Dela
HSB går in som delägare i unga vuxnas bostadsköp med 50 procent. Utöver den vanliga köpprocessen tecknas ett tioårigt samägandeavtal med HSB. När som helst efter upplåtelsen kan den unga vuxna välja att sälja bostadsrätten. Då säljs också HSBs andel. Tidigast fem år efter tillträdet kan köparen ansöka om att köpa ut HSBs del. Senast tio år efter tillträdet ska den unga vuxna ha köpt hela lägenheten eller bostadsrätten ha sålts vidare till marknaden.
Läs mer om HSB Dela.

Om HSB brf Ester
Upplåtelseform: Bostadsrätt
Antal bostäder: 152
Antal rum: 1 - 4 rum och kök
Bebyggelsetyp: Flerbostadshus
Inflyttning: Preliminärt från kvartal 1, 2024
Arkitekt: Vera arkitekter
Mer om HSB brf Ester

OM HSB BOSTAD
Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. HSB Bostads vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.

HSB Stockholm
Bospar och medlemskap