Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari
På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Vissa cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). Genom att klicka på acceptera och fortsätta använda hemsidan samtycker du till att dessa cookies används. Läs mer om cookies här

Cookies är ett fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en webbplats. Den består av en textfil, som lagras i din enhet. Den används för att känna igen dig och förbättra din användarupplevelse, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till funktioner anpassade efter dina tidigare val. Cookies gör det möjligt att mäta trafiken och samla in statistik på webbsidan.  
 
HSB använder följande cookies:  

  • Beständig cookies – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den eller när den upphör att gälla. Används till exempel för inställningar som du valt på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse. 
  • Tillfällig cookie  Lagras tillfälligt i din webbläsare under tiden du besöker en hsb.seDärefter försvinner den när du stänger din webbläsare. 

Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen. 

Cookies kan också delas in i förstaparts- och tredjepartscookies. Förstapartscookies är cookies som sätts av hsb.se (innehavaren av webbplatsen). Tredjepartscookies sätts av en annan webbplats, t.ex. för statiskanvändning av webbsidan eller annonsering.  

HSB är ett samlingsnamn för HSB Riksförbund, dess dotterbolag samt de regionala HSB-föreningarna. Samtliga använder webbsidan hsb.se och använder sig av cookies.  Det innebär att de olika bolagen och föreningarna kan vara ansvariga för utplacering av cookies på olika delar av webbplatsen. För att ge dig en bättre överblick innefattar denna policy information för hela webbplatsen, oavsett vilket bolag eller förening som har placerat ut cookies på en viss del av hemsidan. I HSBs lista över cookies anges vilka cookies som används på olika delar av hsb.se. 

Hur vi använder cookies 

På hsb.se används cookies för att mäta trafiken och användandet av vår webbplats, webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). 

Behandling av personuppgifter 

I vissa fall hanterar vi personuppgifter i samband med användandet av cookies 

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare? 

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer. 

De som kan komma i kontakt med uppgifterna är HSBs marknad- och kommunikationsavdelning, leverantören av hsb.se och de tredjeparter som är tjänsteleverantörer för HSB i samband med användningen av cookies, exempelvis vid annonsering och analys av användning av webbplatsen. 

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna? 

Hemsidebesökares personuppgifter behandlas för följande ändamål: mäta trafiken och användandet av vår webbplats, se till att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden till personer som kan vara intresserade genom annonsering (målinriktad nätreklam).  

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen? 

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.  

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke. 

Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du ställa in detta i din webbläsare. 

Hur länge lagras personuppgifterna? 

Hur länge vi behandlar dina personuppgifter varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Beständiga cookies finns kvar på din dator till dess att du tar bort dem eller utgångsdatumet passerat och du återkommer till vår webbsida. Tillfälliga cookies saknar utgångsdatum och lagras temporärt i din dator under tiden du är inne på vår webbsida. När du stänger ned din webbläsare försvinner eventuella sessionscookies. 

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här 

Så säger lagen 

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att: 

  • att webbplatsen innehåller cookies 
  • vad cookies används till 

Besökaren ska också samtycka till att cookies används, med undantag för sådana cookies som är nödvändiga för att överföra ett meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller sådana cookies som är nödvändiga för att erbjuda en tjänst som du som webbplatsanvändare efterfrågat. 

Att stänga av och granska cookies 

Du har möjlighet att stänga av cookies genom din webbläsare, det gör du genom att besöka sidan anonymt. Hur du gör detta skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. Om du inte accepterar cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda. I webbläsaren kan du också se över vilka cookies som lagrats tidigare och radera dessa. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.  

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke 

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades. 

Ytterligare information 

Vid frågor om policyn eller vid andra önskemål avseende cookies, vänligen kontakta oss enligt nedan. 

Kontaktuppgifter 

Juristjouren 

E-postadress: juristerna@hsb.se 

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats. 

Stäng

Till dig som bor i hyreslägenhet hos HSB Östra

Att hyra - ett smart sätt att bo

Att bo i hyresrätt har många fördelar. Det är enkelt och riskfritt, du är fri att välja när - och om - du vill flytta till en annan bostad.

• Att vara hyresgäst är lite som att välja från ett smörgåsbord. I centrum eller nära skogen? Nära till jobbet eller dagis? En tvåa, fyra eller sexa?
• Du är fri att flytta när du vill. Det enda kravet är tre
månaders uppsägningstid.

Att bo tillsammans kräver gemensamma spelregler

När du flyttar in i en lägenhet hos oss arbetar vi för att du ska trivas.

Att bo i hyresrätt öppnar många möjligheter - och ger dig också rättigheter gentemot oss som hyresvärd. Hyresrätten innebär också att du som hyresgäst har skyldigheter, både gentemot dina grannar och mot oss som hyresvärd.

Vi vill att du ska känna till vad du kan förvänta dig av oss som hyresvärd och vad vi i vår tur förväntar oss av dig som hyresgäst. Om du och dina grannar känner till spelreglerna och handlar efter dem blir boendet trivsamt för alla.

Läs mer här om vilket ansvar du har som hyresgäst.

Ta hänsyn till dina grannar

Du är skyldig att visa hänsyn mot dina grannar. Tänk på att du bor i ett hus med grannar runt omkring dig. De vill inte bli störda av dig - liksom du inte vill bli störd av dem.

Höga skrik och musik på hög volym är oftast störande för grannarna. Tänk på att det alltid är någon av dina grannar hemma som vill ha lugn och ro även dagtid. Att dämpa TV, radion eller dataspelets ljudvolym kan vara ett sätt att främja god grannsämja.

Det är ännu viktigare att tänka på ljudnivån sent på kvällen. Om du ska ha en fest med många deltagare kan det vara klokt att prata med grannarna i förväg.

Riskerar uppsägning - direkt
Den som stör grannar och inte rättar sig efter tillsägelsen riskerar att snabbt bli av med sin lägenhet.

Är störningarna allvarliga kan du bli direkt uppsagd.

Viktigt att tänka på som hyresgäst/kontraktsinnehavare är att du är ansvarig för alla i hushållet, samt alla besökande till lägenheten.

Betala hyran i tid

Du måste betala hyran förskottsvis varje månad.
Senast den sista dagen i månaden före.

Det innebär till exempel att hyran för oktober månad ska vara betald och hyresvärden tillhanda senast den sista september.

Den som inte betalar i tid kan bli uppsagd från lägenheten.

Skulle hyran vara sen skickas en påminnelse till hyresgästen efter ett par dagar. Är hyran fortfarande obetald kommer det att bli ett inkassoärende, och hyresgästen riskerar att bli uppsagd. Du kan också bli uppsagd om hyran betalas för sent vid upprepade tillfällen.

Om du inser att du får problem med att betala hyran
- kontakta oss genast så kanske vi tillsammans kan reda ut situationen.

Var rädd om din lägenhet

Som hyresgäst är du skyldig att sköta lägenheten genom att städa och hålla den snygg.

Här är några enkla tips:
• Håll spis och ugn rena så att fettstänk och smuts inte bränner fast.

• Frosta av kyl och frys regelbundet. Låt isen tina bort av egen kraft. Peta inte och bryt inte bort isklumpar med kniv eller andra föremål. Det leder nästan alltid till skador, som du blir ersättningsskyldig för.

• Var alltid försiktig vid rengöring av våtutrymmen. Använd milda tvättmedel när du snyggar upp badkar, toalettstolar och tvättställ. Använd aldrig frätande vätskor som kan förstöra emaljerade ytor.

När något går sönder - Ring oss direkt!

Ibland går saker som tillhör lägenheten sönder. Det kan ske genom olyckshändelser eller genom förslitning. Du har rätt att få felen lagade.

Det kan gälla kyl och frys, spis, droppande kranar, stopp i avloppen - och mycket annat. Det är viktigt att du ringer eller kontaktar oss genast så att skadorna inte förvärras. Gör alltid felanmälan direkt till ditt eget områdeskontor, som tar hand om din felanmälan och genomför nödvändiga reparationer.

Det är också vår personal som håller rent och snyggt i trapphus, på gårdar och alla gemensamma utrymmen. Men det är viktigt att tänka på att även du själv som hyresgäst måste hjälpa till för att boendemiljön ska bli riktigt bra.

Nerskräpning, klotter och skadegörelse uppstår inte av sig själv. Det trista resultatet drabbar alla boende.

Så hjälp till att skapa en kollektiv omtanke om den gemensamma miljön - hus, trapphus, tvättstugor, gårdar, växter och rabatter.

Läs mer här om vad du som hyresgäst själv har ansvar för att sköta

Vad händer om jag tappar bort en nyckel/tvättkolv?

Vid borttappad lägenhetsnyckel/tvättkolv/eller övrig nyckel debiteras du som hyresgäst för kostnad för låsbyte.

Ställ inte saker utanför dörren

Ställ inte saker i trappan eller utanför dörren.
Det ser inte bara trist ut, det kan även utgöra en risk vid olyckshändelser.

Cyklar, skridskor, leriga stövlar, barnvagnar och skidor får helt enkelt inte ställas i trappor eller entréer eftersom de står i vägen för grannar och vår städpersonal.

Allvarligast är att bråte i trapphus kan hindra utryckningspersonal som måste ta sig fram snabbast möjligt vid sjukdom, olyckshändelser eller vid brand. Blockerade utrymningsvägar kan få mycket allvarliga konsekvenser. Så glöm inte att ta in barnvagnen och skidorna. Ställ dem i förrådet, på balkongen eller på särskilt avsedda platser där sådana finns.

Tvättstugan - en plats där alla regler gäller

Tvättstugan är kanske det viktigaste gemensamma utrymmet i hela huset. Det är en plats där många goda grannrelationer, och tyvärr också dåliga, haft sin början.

Låt tvättstugan bli en trivsam mötesplats i ditt bostads-område. Det blir det om alla deltagare följer spelreglerna.

  • Läs och lär de regler som finns för utnyttjandet av tvättstugor, maskiner och torkutrymmen.
  • Boka och avboka alltid tid så fort som möjligt.
  • Var rädd om maskinerna du använder.
  • Följ instruktioner och anvisningar för tvättmaskinerna. Det ger också bästa tvättresultat.
  • Lämna tvättstugan i tid så att nästa inbokade hyresgäst kan påbörja sitt tvättpass på utsatt tid.
  • Städa alltid de utrymmen och utrustning du använt. Se till att de är i ett sådant skick du själv vill finna dem i när du kommer för att börja tvätta.

Alla älskar inte hund och katt

En källa till irritation i många bostadsområden är husdjur, i första hand hundar och katter.
För hund- och kattägare finns några viktiga grundregler. Många av dina grannar är varken hund- eller kattälskare.

  • Sannolikheten för att någon av dina grannar är allergisk mot pälsdjur är statistiskt sett stor.
  • Din katt får inte springa lös i bostadsområdet. Katten väljer gärna till exempel barnens sandlåda för att uträtta sina behov.
  • Bland dina grannar finns alltid någon som är rädd för din hund. Visa därför hänsyn och omtanke.
  • Rasta inte hunden var som helst i bostadsområdet. Gå till hundrastplats eller hundtoalett - och plocka alltid upp efter hunden.

Mjölbaggen - en otrevlig gäst

Ibland får man ohyra i sin lägenhet. Till exempel mjölbaggar som gärna dyker upp hemma i skafferiet.
Det finns också en rad andra ovälkomna småkryp som våldgästar många lägenheter. Om det sker - slå larm så fort som möjligt. Mjölbaggen kan komma hem till dig via mjölprodukter du köper. Den kan också sprida sig till dina grannar. Därför är det viktigt att du kontaktar oss så att vi kan hejda ohyran från att spridas.

Skaka mattor med förstånd

Alltför många har upplevt det. Att plötsligt få ett moln av gamla dammtussar och sand över sig mitt under fikastunden på balkongen.

Mattor kan rengöras på många olika sätt. Men aldrig genom att skakas av från balkong eller fönster. Det är särskilt otrevligt för de av dina grannar som bor under dig i huset.

Gångbanan är inte gjord för bilar

Bostadsområdets gångvägar är avsedda för fotgängare. Inte för mopeder, cyklar eller bilar.
Att använda fordon i bostadsområdet innebär ökade olycksrisker och är störande för de boende. Följ alltid de regler som gäller för trafiken på din gård.

Visst får du snygga till din lägenhet själv. Men proffsigt!

Du har som hyresgäst rätt att själv måla och tapetsera på egen bekostnad, utan vårt tillstånd. Men inte hur som helst.
Det är viktigt att arbetet utförs fackmannamässigt, det vill säga att det görs korrekt och snyggt. Det får inte vara för extrema mönster, färger eller färgkombinationer.

Om du är osäker - fråga oss! Det kostar inget extra och det gör det tryggare för dig. Om ditt arbete inte anses fackmannamässigt utfört kan du bli ersättningsskyldig. 

Byta lägenhet med annan hyresgäst inom HSB? Prata med oss!

Vill du byta lägenhet med en annan hyresgäst inom HSB i till exempel en annan stadsdel eller storlek på lägenhet? Det går bra under förutsättningen att vi kan godkänna den nya hyresgästen. Hyra ut i andra hand får du enligt hyreslagen göra om du har hyresvärdens tillstånd. Det kan ju vara så att du tillfälligt ska studera eller arbeta på en annan ort.

Vid andrahandsuthyrning är det klokt att alltid ta reda på exakt vad som gäller. Ansvarsfrågorna är mycket knepiga och bör alltid regleras i ett avtal mellan parterna. Därför är det klokt att kontakta oss för hjälp.

Läs mer här om andrahandsuthyrning

Skaffa hemförsäkring

Alltför många hyresgäster glömmer eller avstår från att försäkra sina hem. Vårt råd är alltid att skaffa en bra hemförsäkring.
Olyckor inträffar, det vet vi. Vi vet bara inte var, när eller vem som drabbas. En hemförsäkring ger dig ett ekonomiskt skydd för skador på din egendom, vid stöld och brand.

Kontakta oss i god tid när du ska flytta

När du funderar på att flytta tänk på att kontraktet måste sägas upp minst tre månader före avflyttning.
Uppsägningstiden räknas från det datum vi som hyresvärd får din skriftliga uppsägning. Därefter räknas uppsägningstiden i minst tre hela kalendermånader.

Så räknas uppsägningstiden
Om du säger upp din lägenhet till exempel den 30 april så kan en ny hyresgäst flytta in 1 augusti. Uppsägningstiden är alltså maj, juni och juli. Om du däremot dröjer med att säga upp lägenheten till, låt oss säga 3 maj - så får du behålla lägenheten och betala hyra för hela maj, juni, juli och augusti.

Besiktning och städning

  • Din uppsägning bekräftas alltid skriftligt. Du får samtidigt en tid för lägenhetsbesiktning.
  • Du är skyldig att låta intresserade hyresgäster få möjlighet att se på lägenheten under uppsägningstiden.
  • Du måste städa lägenheten noggrant, samt återlämna alla dina nycklar, senast klockan tolv på avflyttningsdagen.

Få mer information här och andra tips och råd som gäller vid avflyttning.

För att säga upp din lägenhet så skriver du på baksidan av ditt hyreskontrakt och lämnar in till hyresavdelningen. Alternativt kan du använda denna blankett och sända in till oss på hyresadministration.ostra@hsb.se

Allmän information och kontakt

Vem vänder jag mig till gällande garage, parkering, nycklar och taggar?
Alla frågor som rör garage, p-plats, nycklar och taggar besvaras av din hyresadministratör. Du når administratören på telefon: 010-442 56 00, val 2.
(Telefontid måndag-torsdag 08:30-12:00, 13:00-15:00 samt fredagar 08:30-12:00)
Alternativt mail: hyresadministration.ostra@hsb.se

Om du vill säga upp din parkerings- eller garageplats skickar du in en skriftlig uppsägning.

Var anmäler jag fel?
Felanmälan görs på telefon: 010-442 56 00, val 1.
mail: felanmalan.ostra@hsb.se eller på hemsidan under "Mitt HSB"

Vid akuta felanmälningar utanför kontorstider nås jouren på 010-470 50 64

Var hittar jag information om internet- och tv-leverantör?
Information om internet- och tv-leverantör finns i trapphuset. Se informationstavlan innanför dörren. Saknas information kan du ringa oss.

Har du frågor om något annat?
Då kan du gå in på vår hemsida www.hsb.se/ostra
Mer info kring ditt boende hittar du på "Mitt HSB" där du loggar in med ditt bankid.