Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Medlem

Jag vill bli medlem i HSB, hur gör jag?

Var hittar jag mitt medlemsbevis?

imageicmzt.png

När du ska nyttja dina medlemsförmåner kan du antingen visa upp kortet direkt i din mobil eller skriv ut det på papper och ta med.

Från den 1 januari 2018 skickar vi inte längre ut plastkort som medlemsbevis.

Alla medlemmar och boende har automatiskt ett användarkonto på Mitt HSB. Du loggar in med BankID eller personnummer och lösenord via ”logga-in”-knappen uppe till höger i det blåa fältet.  

Om du inte har mobilt BankID och har glömt ditt lösenord begär du nytt här. 

  • Om vi har din e-postadress i vårt system får du ett mejl med dina uppgifter till den adressen.
  • Saknas din e-postadress men du har registrerat ditt mobilnummer går istället ett sms dit.
  • Saknar vi både e-postadress och mobilnummer skickas uppgifterna via post.

 

Jag har sålt min lägenhet och fått en medlemsavi, varför?

  • Det beror på att föreningen inte längre betalar avgiften åt dig, som den tidigare gjort.
  • Vill du fortsätta att vara medlem och ta del av alla förmåner behöver du betala årsavgiften på 300 kronor.
  • Kom ihåg att om du bosparar förlorar du dina poäng om du väljer att avsluta ditt medlemskap.  
  • Om du ändå vill avsluta ditt medlemskap behöver du fylla i formuläret och skicka till oss. Då blir avin makulerad och du behöver alltså inte betala.
  • Tänk på om du sålt din lägenhet i en bostadsrättsförening så är du fortfarande medlem i HSB Norr och kan ta del av alla förmåner. Vill du inte längre vara medlem måste du aktivt begära utträde genom att kontakta HSB – kund och medlemsservice.

Jag vill avsluta mitt medlemskap, hur gör jag?

Om du inte längre vill vara medlem i HSB Norr behöver du meddela detta skriftligen via mejl till kundservice.norr@hsb.se, brev (här hittar du utträdesansökan) eller via kontaktformuläret. Ditt personnummer eller medlemsnummer behöver vara angivet i din uppsägning. 

Tänk på att om du är bosparare och avslutar ditt medlemskap förlorar du samtliga bosparpoäng som kan ge dig förtur till HSB:s nyproducerade bostadsrätter och hyresrätter.

Vissa bostadsrättsföreningar kräver medlemskap i HSB Norr för bostadsrättsinnehavarna. Vilka regler som gäller i den bostadsrättsförening du bor i framgår av föreningens stadgar.

Medlemskapet i HSB Norr avslutas inte automatiskt vid försäljning av lägenhet.

Bospar

Hur börjar jag bospara?

  1. Först blir du medlem i HSB. Så snart du betalat ditt medlemskap får du tillgång till alla de fördelar det innebär att vara medlem i HSB.
  2. Sedan blir du bosparare. Det första steget för att bli bosparare är att öppna ett HSB Bosparkonto. Det öppnar du enklast genom att logga in med BankID på kort eller mobilt BankID.

  3. Välj sparform. När du öppnat ditt bosparkonto kan du välja mellan flera alternativ för att hitta en eller flera sparformer som passar dig. Vad som är bäst för dig beror på om du sparar på kort eller lång sikt, och om du är beredd att ta liten eller större risk. Du kan välja mellan tre olika sparformerna – fonder, fasträntekonton och bosparkonto.

Som bosparare får du möjlighet till förtur till hyreslägenheter över hela Sverige och nybyggda bostadsrätter.

Läs mer om bospar här.

Hur många bosparpoäng har jag?

Du kan se hur många bosparpoäng du har på Mitt HSB. Klicka på fliken Bospar och välj Mitt bosparande efter att du loggat in.

  • Som bosparare har du automatiskt ett inloggningskonto på Mitt HSB. Du loggar in med mobilt bankID eller personnummer och lösenord via ”logga-in”-knappen uppe till höger i det blåa fältet.  
  • Tänk på att poängen syns först nästkommande månad (om du exempelvis sätter in pengar i april, syns poängen i början på maj).
  • Om du däremot vill följa ditt sparande loggar du in på danskebank.se

Var kan jag se mitt barns bosparpoäng?

I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att se antal bosparpoäng för personer under 18 år. Vi arbetar för att detta ska bli möjligt. Däremot kan du som är vårdnadshavare följa barnets sparande hos Danske Bank.

Här loggar du in på Danske Banks bosparsidor.

Vill du veta hur många bosparpoäng ditt barn har är du välkommen att kontakta oss via e-post på (länk till formulär)  – då skickar vi informationen till barnets folkbokföringsadress.

Jag är bosparare. Kan jag flytta mitt bosparande till en annan regionförening?

Ja, men du kan söka hyreslägenheter över hela Sverige utan att behöva flytta ditt medlemskap. Det är först när du skriver kontrakt som du måste ha flyttat ditt medlemskap till den aktuella föreningen.

Vill du flytta ditt bosparande behöver du flytta ditt medlemskap till den regionförening du vill tillhöra.

  • Är du idag medlem i någon annan regionförening och vill flytta till HSB Norr, vänligen kontakta din nuvarande förening.

Du kan givetvis vara medlem i flera regioner samtidigt.

Jag vill avsluta mitt bosparande, hur gör jag?

Du kan när du själv vill avsluta ditt bosparande. Men tänk på att dina bosparpoäng nollställs när du tar ut bosparkapitalet och avslutar ditt HSB Bosparkonto.

Det finns olika alternativ för att avsluta ett bosparande:

  • Du lämnar en begäran om kontoavslut till Danske Bank. Om du är ansluten till Danske Banks internet- och/eller telefonbank kan du avsluta ditt HSB Bosparkonto därigenom.

Du är fortfarande medlem i HSB och kan ta del av alla HSBs medlemsförmåner, även om du avslutar ditt bosparande. Vill du avsluta ditt medlemskap gör du det genom att begära utträde via ett mejl till (länk till kontaktformulär)

Läs mer om bospar här.