Styrelsen informerar - November 2022

29 november 2022 Avgiftshöjning, terrassarbeten, besiktningar, uppdatering av kontaktuppgifter och ett ord från valberedningen.

Avgiftshöjning fr.o.m 1 januari 2023

Med anledning av höjda räntor samt ökade kostnader har styrelsen beslutat att höja avgiften med 7,8 %, vilket motsvarar en ökning av kostnaderna från 650 kr/kvm till 701 kr/kvm.

Terrassarbeten och byggnadsställningar

Arbetet med terrasserna på 7:e våningen pågår. Fyra terrasser är bilade och frilagda. Den preliminära bedömningen är att det är brunnarna som varit orsaken till läckagen, men ytterligare utredning pågår. Planen är att brunnarna ersätts. Det kommer inte ske några arbeten inne i lägenheterna på 6:e och 7:e våningen innan nyår, och återstart är planerad till mitten av januari. 

Styrelsen och Terrassgruppen kämpar med HSB som håller emot så mycket det går. Vi är fortsatt av uppfattningen att det är ett övergripande konstruktionsfel och att det sannolikt är samma fel på alla terrasser. Det finns ytterligare minst två altaner som är felanmälda och som ska undersökas ytterligare.

Det är av yttersta vikt att alla som bor på 6:e våningen kollar sina tak för fuktskador. Det har även noterats att ytterbelysningen i vissa lägenheter har slutat fungera pga vatteninträngning, och då har ofta jordfelsbrytare löst ut. Är ni det minsta osäker så tveka inte att kontakta styrelsen. Vi återkommer med mer information så fort den är tillgänglig.

2-års- och 5-årsbesiktning

Diskussion med HSB Bostad pågår fortfarande gällande punkter från 2-årsbesiktningen. Styrelsen anser fortsatt att HSB behöver åtgärda de kvarvarande punkterna. 

5-årsbesiktning genomfördes under oktober. Utifrån svaren i enkäten inför besiktningen gjordes ett urval på ca 25 st lägenheter som hade fel utöver allmänna fel (allmänna fel såsom färgskav och lösa dörrhandtag). Eventuella tillkomna svar på enkäten efter svarstidens utgång kan tyvärr inte hanteras. 

För att BRF:en ska ha möjlighet att driva eventuella funna fel/brister så skall kostnaden för åtgärd överstiga 1/2 basbelopp. Styrelsen återkommer med mer information efter att besiktningsmannens utlåtande har analyserats.

Gamla kontaktuppgifter?

Det är viktigt att dina kontaktuppgifter hos föreningen är aktuella. De används för att bekräfta att vi har kontakt med rätt person vid t.ex. beställning av nya taggar, för att nå medlemmar i samband med terrassarbetena eller vid eventuella vattenläckage.

Kontrollera och uppdatera telefonnummer och e-postadress genom att logga in på “Mina Sidor” och klicka på “Min profil”.

Valberedningen

Valberedningen har startat upp sitt jobb inför det nya verksamhetsåret som startar i slutet av maj 2023. Vi förvaltar fastighetsvärden på över 500 miljoner kronor tillsammans, och det är viktigt att vi har en fungerande och kompetent styrelse.

Nuvarande styrelse har dragit ett stort lass med många aktiviteter under de gångna åren och behöver både avlastning och kompetenstillförsel. Vi har behov av tillskott inom ekonomi, redovisning, juridik, fastighetskunskap och allmänt sunt förnuft. Om du inte har erfarenhet av styrelsearbete finns det bra utbildningar att gå via tex HSB. Vi kommer även att starta några arbetsgrupper utanför styrelsen för att hjälpa till med projekt för att avlasta styrelsen. Här tänker vi en grupp som tar fram beslutsunderlag till styrelsen för exempelvis investering i solceller och eventuellt fjärrkyla. Vi har även funderingar på en trädgårdsgrupp.

Om du är intresserad av styrelsearbete så kan du kontakta valberedningen på val@brfballstaan.se 

Vänliga hälsningar
Styrelsen 2022-11-29