Informationsblad Juni 2020

07 juni 2020

Hej alla medlemmar!

Vi hoppas ni mår bra i dessa coronatider, och att ni kan njuta av våren trots allt. Här kommer ett riktigt långt informationsbrev med flera viktiga nyheter som vi hoppas att alla medlemmar tar sig tid att läsa.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen Brf Korsiddaren

 

Stämman uppskjuten

Stämman kommer att hållas nu den 25 juni kl. 18.30 i föreningslokalen. P.g.a. rådande situation angående Covid19 så har styrelsen beslutat att en medlem får ta upp till tre fullmakter.  Så är du sjuk eller ingår i en riskgrupp så kan du som medlem lämna fullmakt till en granne. Styrelsen har också beslutat att endast en person/lägenhet får närvara på mötet för att minimera antal personer i lokalen.

Välkommen!

Ny revisor sökes

Föreningens valda revisorer har inför nästa mandatperiod valt lämna sina uppdrag och stafettpinnen förs vidare. Nu behöver föreningen ny medlem som kan ta på sig rollen som vår revisorer som kontrollerar att föreningsstyrelsen sköter sitt uppdrag.  Föreningens revisorer har som förtroendevalda i föreningen till uppgift att ha en översyn på ekonomin och styrelsens arbete. Till sin hjälp har man en extern revisor i Borevision, som hjälper till med revisionen av ekonomin inför årsredovisningen.

Ett par gånger om året genomför revisorerna stickprov och tittar på fakturor och även kontrollerar att eventuella upphandlingar av externa tjänster går rätt till.

Som revisor har man även i uppdrag att kontinuerligt följa styrelsens arbete för att säkerställa att styrelsen följer de lagar, förordningar och riktlinjer som finns.

Enligt stadgarna ska revisorerna till antalet vara lägst två och högst tre, samt högst en suppleant. Av dessa utses alltid en revisor av HSB Riksförbund. Övriga väljs av föreningsstämman. Mandattiden är fram till nästa ordinarie föreningsstämma. Föreningen måste välja minst en revisor på stämman. Stämman kan inte avslutas innan någon medlem erbjuder sig att vara revisor. Är du intresserad vänligen kontakta valberedningens sammankallade Ann-Marie Stömberg annmarie2@bredband.net.

Felaktig jourutryckning debiteras medlem

På förekommen anledning informerar vi återigen att föreningen kommer att debitera medlem som beställer jourutryckning som inte är befogad enligt uppsatta regler. Jourutryckning ska bara användas när det finns risk för allvarlig skada på fastighet eller person, exempelvis vattenläckor eller trasiga fönster som man kan skära sig på. Fel som inte motiverar jourutryckning är exempelvis: elförlust i bostad som beror på utlöst säkring, droppande kran över handfat, lokala fel i bostad som man har orsakat själv, port till trapphus som inte går i lås. I de sistnämnda fallen går det utmärkt att vänta till normala arbetstider vardag med att informera Fastighetsägarna om felen, alternativt beställa hjälp med fel som ligger inom medlemmens ansvar.

Se över tätskikten i era badrum

Det är dags att se över tätskikten i era badrum, om ni inte har renoverat dem de senaste åren. Vid stambytet 1992 byttes tätskikten i alla fastighetens badrum. Hållbarheten för tätskikt är 15-20 år och ska bytas om de börjar bli dåliga.

Obligatorisk besiktning vid utflytt

Styrelsen gör numera besiktning vid utflytt. Ny medlem kommer inte godkännas innan besiktning är gjord och eventuella fel åtgärdade. Detta för att säkerställa att ändringar eller fel har uppstått som kan äventyra alla medlemmars gemensamma fastighet, samt att reglera eventuella återstående skulder till föreningen.

Dubbla tvättkolvar kommer tas bort

Styrelsen har uppmärksammat att vissa medlemmar har dubbla tvättkolvar, såväl som att det finns tvättkolvar utan HSB lägenhetsnummer. Dessa kolvar kommer inom kort att plockas bort. Medlem får endast ha en tvättstugekolv och den ska vara märkt med medlems HSB lägenhetsnummer.

Cykelrensning – märk era cyklar senast 12 juli

Det är snart dags för den årliga cykelrensningen. Därför ber vi alla medlemmar vänligen att senast 12 juli märka upp era cyklar med namn och HSB lägenhetsnummer. De cyklar som inte är uppmärkta kommer att flyttas från gårdar och cykelrum, för att därefter förvaras i tre månader innan de anses som förverkade.

Handtag till entrédörrar dröjer

Handtagen till entrédörrar kommer tyvärr dröja några månader på grund av leverans som inte höll överenskommen standard. Styrelsen vill att handtagen ska bli så lika de gamla originalhandtagen som möjligt. Snart kommer det även att komma upp skyltar om att bettleri inte är tillåtet i fastigheterna.

Automatiska dörrstängare

Föreningen arbetar fortfarande med överflyttningen av de gamla automatiska dörrstängarna till nya entréerna. Vi kan inte bara ta bort dessa eftersom de ingår i kommunens ”bostadsanpassning”, och kontakten måste gå via Stockholm stad.

Återvinningsrummet ska fräschas upp 

Återvinningsrummet kommer som styrelsen nämnts tidigare fräschas upp och styrelsen håller på att ta in anbud för detta. Därav kommer återvinningsrummet troligen hållas stängt v.27-29 och styrelsen hänvisar till återvinningsstationer som bl.a. finns i Östberga och Sätra. Mindre sortering av papper, glas, metall och plast finns i Aspuddens centrum och vid Aspuddsparken. Veckorna för stängningen är preliminära.

Betala månadsavgifter i tid

Det slarvas en hel del med betalning av månadsavgifter. Försenade avgifter kostar föreningen pengar i form av inkassokostnader. Bostadsrättslagen och föreningens stadgar säger att bostadsrättshavare är skyldig att betala i tid enligt §44 Brf stadgar. Inkassokostnader kommer debiteras medlem som inte betalar i tid. Om förseningar av samma medlem upprepas vid flera tillfällen kan föreningen tvingas till mer allvarliga åtgärder.

Byteshyllan tas bort

Styrelsen har beslutat om borttagning av byteshyllan i återvinningsrummet. Tyvärr har det blivit väldigt rörigt på platsen, där det samlas bråte på golvet runt hyllan. För allas trevnad försvinner hyllan nu.

Dumpade vitvaror i mangelrum

Någon har dumpat kylskåp och diskmaskin i mangelrummet på Hägerstensvägen 157. Det är oförskämt att låta föreningen ta kostnad för bortforsling av grovsopor vid renovering, något som kan leda till höjda avgifter för alla medlemmar. Föreningen kommer nu att efterforska var maskinerna kommer ifrån, men hade föredragit att medlemmen själv gav sig till känna.

Gamla markiserna

Vill du ha tillbaka din gamla markis (får ej sättas upp). Om du bor i hus 1-5 finns de i skyddsrummet längst in i hus 1. Ni som haft markis och bor i hus 6 och 7 kan hämta era gamla markiser i cykelrummet i hus 7. Efter sista augusti kommer  föreningen ta bort de markiser som är kvar för att därefter förvaras i tre månader innan de anses som förverkade.

Parkering av cykel och övriga fordon

Vi vill vänligen be alla medlemmar att tänka på hur ni parkerar cyklar och mopeder, så att de inte äventyrar människors säkerhet genom att blockera gångstråk och portar. Dessutom måste vi nu informera att bilar, motorcyklar och andra motorfordon inte på några villkor får parkeras på föreningens mark. Det kommer att beivras utan dröjsmål.

Råttor

Styrelsen har gett vår förvaltare uppgiften att åtgärda problemet med råttor vid våra sopstationer. I detta ingår att städa ur, reparera och täta sorteringskärlen.

Inga starka lösningsmedel i hobbyrummet

Hobbyrummet är en tillgång som medlemmar kan utnyttja under ansvar och på ett sätt som tar hänsyn till övriga boende. I detta ingår att inte använda sig av starka lösningsmedel som påverkar de boende i fastigheten där hobbyrummet är beläget.

Låsbricka får ej lämnas till tredje part

Det är ej tillåtet att lämna ut låsbricka till externa aktörer, såsom MatHem och andra. Låsbrickor på vift är ett säkerhetsproblem för föreningen då vi har haft mycket spring i fastigheterna, och även inbrott.

Kvarlämnade skor/kläder i gymmet slängs

Inga kläder eller skor får lämnas kvar i vårt gemensamma gym. Vi ber dig som lämnat kläder och skor där att ta bort dem, annars kommer de slängas. Detta är en rutin som finns på alla gym, och nu även i föreningens gym. 

Gymmet kommer att hållas stängt någon vecka i juli månad då det ska storstädas. Det kommer aviseras med en lapp på dörren in till gymmet och på föreningens hemsida.

Comhem

Påminnelse om Comhems tjänst. Se föreningens eller Comhems hemsida. Nu moderniserar Com Hem sitt tv-erbjudande till 1,6 miljoner Com Hem-hushåll.

Den 8 september går de över till helt digitala tv-sändningar med bättre kvalitet och de analoga kanalerna, inklusive FM-radio via tv-uttaget, utgår. Om du tittar analogt idag behöver du därför ändra till digital-tv på din tv hemma. Det kan du göra redan nu.

Trapphusen vid brand

Styrelsen har noterat att det förvaras bl.a. barnvagnar i trapphusen vilket inte är tillåtet. Det finns barnvagnsrum i vardera hus. Är du osäker på vart så kontakta styrelsen för information. Styrelsen kommer beslagta vagn om detta fortlöper och du som medlem kommer få boka tid med fastighetsskötaren för att kvittera ut den. Kostnaden för utkvitteringen kommer debiteras dig som boende.

Styrelsen vidtar inte denna åtgärd för att vara elak på något sett utan av säkerhet.

En brand som fått fäste kan utvecklas mycket snabbt och med stor värme- och rökutveckling som följd. Även vid en mindre brand kan ett trapphus vara fyllt med tjock, giftig rök redan efter några minuter. Skulle utrymning av huset behöva ske, blir de boende då hänvisade till fönster och balkonger. Brännbart material typ barnvagnar, tidningsbuntar och byggmaterial får därför inte förvaras i trapphus, oavsett hur det placeras. Vid brand ring 112. 

Trädgårdarna

Styrelsen har haft marksyn tillsammans med Fastighetsägarna som är föreningens avtalsleverantör för mark & trädgård. Protokoll kommer inom kort vara tillgängligt på föreningens hemsida. Ett träd på gård ett som klyvs är i så dåligt skick att det måste tas bort. Dels kommer vissa buskar föryngringsbeskäras och dels kommer vissa buskar klippas ner rejält för att minimera risk för inbrott.  Föreningens sandlådor kommer fräschas upp.

Informationsblad till din mejl?

Charles Windlin i styrelsen undersöker saken och mer information kommer att komma.