Att sitta i styrelsen för en bostadsrättsförening innebär en hel del administrativa uppgifter. För att inte tala om ekonomiskt ansvar. Det är mycket som ni måste ha koll på som både tar tid och kraft. Samtidigt är det givande eftersom ni kan påverka och säkerställa att er förening är både välskött och ekonomiskt sund.
Med HSB Malmös ekonomiska förvaltning blir arbetet betydligt lättare. Istället för att bara låta ekonomin flyta på så skapar vi en hållbar och långsiktig ekonomi som går hand i hand med föreningens underhållsplan. Samtidigt som ni får ett bollplank att rådgöra med.
Vi kan ta hand om hela den ekonomiska och administrativa förvaltningen eller enstaka tjänster.
Bokföring och redovisning kräver ofta mycket tid. Dessutom behöver man ha koll på många lagar och regler. Då kan det vara skönt att låta någon som är expert på det ta hand om den biten, så att ni i styrelsen alltid har koll men kan fokusera på annat.
Om ni vill ha löpande tillgång till aktuella siffror levererar vi digitala rapport med en dags fördröjning. Då blir det enklare för er att fatta beslut kring kostnader idag och skapa en bild av föreningens framtida ekonomi.
Att fakturahanteringen sköts i tid är en förutsättning för att få en rätt bild av föreningens ekonomi. Därför är det smidigt att kontera och attestera fakturor digitalt. Dessutom sparar ni mycket tid.
När räkenskapsåret nått sitt slut är det dags för bokslut. Vi hjälper er med hela processen så att bokslut och årsredovisning görs på rätt sätt enligt lagkraven.
Det är svårt att se in i framtiden. Men för att kunna planera och fatta rätt beslut hjälper vi er att göra en grundlig budget varje år, som vi kopplar ihop med underhållsplanen.
För att ytterligare stötta er i ansvaret som fastighetsägare erbjuder vi en 5-årsprognos. Den är ett bra underlag för att i god tid kunna planera eventuella avgiftsförändringar som ett genomtänkt underhåll kräver.
Vi har en lång erfarenhet av att hantera löner och arvoden för bostadsrättsföreningar. Ni kan vara trygga med att vi alltid är uppdaterade på de senaste reglerna och lagarna.
Vi tar hand om hela processen inom löneadministration, från kvalitetssäkring av indata till utbetalning och utskick av lönespecifikationer samt rapportering till myndigheter.
Tack vare att vi har hand om många och stora ärenden kan vi oftast få bättre resultat i förhandlingar med banker, än vad den enskilda bostadsrättsföreningen får. Vi är kända för att hålla en hög standard, vilket självklart uppskattas av bankerna. Ni kan givetvis alltid använda oss som bollplank vid allmän rådgivning.
Vi hjälper er att analysera föreningens ekonomi och säkerställa att ni kan hantera framtida underhåll. Våra finansieringsexperter ger svar på frågor som:
Det är helt enkelt en finansiell underhållsplan som hjälper er att sätta en strategi för framtiden.
En trygg, enkel och säker tjänst för hantering av lån och placeringar av likvida medel.
Marknadsvillkoren för placering av likvida medel förändras ständigt och med många aktörer på marknaden kan det vara klurigt att fatta kloka beslut. Inte minst för den som ska göra det på sin fritid. Och det är just vad ni som förtroendevalda förväntas göra. I tjänsten kan ni skapa en ny placering, eller ändra i en pågående. Här kan ni även se alla placeringar, pågående, avbrutna och avslutade. Ni kan få en översikt över alla placeringar i er bostadsrättsförening.
Det är en smidig mobil betaltjänst till föreningar som idag hanterar kontanter, exempelvis betalning för övernattningslägenhet, extra taggar eller handkassa. Dessutom kan ni använda Swish vid depositioner, eftersom det är möjligt att betala tillbaka hela eller delar av en Swish-betalning.
Vi hjälper er med förteckning över fastighetens lägenheter, lokaler, parkerings- och garageplatser samt eventuell medlemsförteckning. Informationen hålls uppdaterad och tillgänglig via det inloggade läget, Mitt HSB.
Vi tar hand om hela förfarandet gällande fakturering, hyror och avgifter. Avierna skickas ut kvartalsvis och vi hanterar framställning, distribution, bevakning och uppföljning. Vi erbjuder även rutiner för hantering av påminnelse- och inkassoärenden, e-faktura, avier som önskas betalas genom autogiro samt restlistor.
I HSBs verktyg för överlåtelser skapas ett helt digitalt flöde där ni i styrelsen, handläggare och mäklare hanterar överlåtelser.
Detta underlättar för köpare och säljare i samband med lägenhetsaffärer, samt möjliggör en snabb och enkel hantering när ni i styrelsen ska godkänna den nya medlemmen. Dessutom kan ni enkelt begära kreditupplysningar och kompletterande information om den sökande samtidigt som överlåtelsen hanteras.
IMD är en förkortning för Individuell Mätning och Debitering och innebär att förbrukningen av exempelvis el och vatten mäts i varje lägenhet. Det betyder att en boende betalar för sin egen förbrukning, som vi registrerar på avierna. Syftet är att den boende ska bli mer medveten om sin energianvändning och påverka sina kostnader genom att vara mer sparsam med förbrukningen.
Ett digitalt kösystem för p-plats, garage eller förråd. De boende hanterar själva sin köhantering digitalt i Mitt HSB - dygnet runt och var de än befinner sig. Med tjänsten skapas en effektivare hantering vid fördelning av lediga objekt, förbättrar tillgängligheten och ger den boende en tydligare överblick över sin aktuella kösituation. Samtidigt som det blir smidigare för er i styrelsen.
Fyll i ett kontaktformulär och få en offert på tjänster inom ekonomi och administration.