Vi har flera administrativa tjänster som underlättar för er och frigör värdefull tid. Och i stället för att låta ekonomin flyta på utan riktning skapar vi en hållbar ekonomi som går hand i hand med föreningens underhållsplan. Vi ger er en tydlig ekonomisk planering för flera år framöver, där vi tillsammans säkerställer såväl resultat som kassalikviditet.
Ni får en dedikerad ekonom som är styrelsens hjälpande hand i det ekonomiska arbetet. Hen blir en rådgivande part som även kan delta på föreningens stämma för att presentera och förklara brf:ens ekonomi för medlemmarna. Ni får även ett team som tar hand om den löpande administrationen och hanterar boenderelaterade frågor som rör allt inom det administrativa.
Här är ett urval av vad vi kan hjälpa er med:
Ekonomiska tjänster
Löpande redovisning
Bokföring och redovisning kräver ofta mycket tid. Dessutom behöver man ha koll på många lagar och regler. Då kan det vara skönt att låta någon som är expert på det ta hand om den biten, så att ni i styrelsen alltid har koll men kan fokusera på annat.
Om ni vill ha löpande tillgång till aktuella siffror levererar vi digitala rapporter med en dags fördröjning. Då blir det enklare för er att fatta beslut kring kostnader idag och skapa en bild av föreningens framtida ekonomi.
Fakturahantering
Att fakturahanteringen sköts i tid är en förutsättning för att få en rätt bild av föreningens ekonomi. Därför är det smidigt att kontera och attestera fakturor digitalt. Dessutom sparar ni mycket tid.
Bokslut och årsredovisning
När räkenskapsåret nått sitt slut är det dags för bokslut. Vi hjälper er med hela processen så att bokslut och årsredovisning görs på rätt sätt enligt lagkraven.
Budget
Det är svårt att se in i framtiden. Men för att kunna planera och fatta rätt beslut hjälper vi er att göra en grundlig budget varje år, som vi kopplar ihop med underhållsplanen.
För att ytterligare stötta er i ansvaret som fastighetsägare erbjuder vi en 5-årsprognos. Den är ett bra underlag för att i god tid kunna planera eventuella avgiftsförändringar som ett genomtänkt underhåll kräver.
Löne- och arvodeshantering
Vi har en lång erfarenhet av att hantera löner och arvoden för bostadsrättsföreningar. Ni kan vara trygga med att vi alltid är uppdaterade på de senaste reglerna och lagarna.
Vi tar hand om hela processen inom löneadministration, från kvalitetssäkring av indata till utbetalning och utskick av lönespecifikationer samt rapportering till myndigheter.
Administrativa tjänster
Medlems- och lägenhetsförteckning
Vi hjälper er med förteckning över fastighetens lägenheter, lokaler, parkerings- och garageplatser samt eventuell medlemsförteckning. Informationen hålls uppdaterad och tillgänglig via det inloggade läget, Mitt HSB.
Hantering av aviseringar
Vi tar hand om hela förfarandet gällande fakturering, hyror och avgifter. Avierna skickas ut kvartalsvis och vi hanterar framställning, distribution, bevakning och uppföljning. Vi erbjuder även rutiner för hantering av påminnelse- och inkassoärenden, e-faktura, avier som önskas betalas genom autogiro samt restlistor.
Lägenhetsöverlåtelser
I HSBs verktyg för överlåtelser skapas ett helt digitalt flöde där ni i styrelsen, handläggare och mäklare hanterar överlåtelser.
Detta underlättar för köpare och säljare i samband med lägenhetsaffärer, samt möjliggör en snabb och enkel hantering när ni i styrelsen ska godkänna den nya medlemmen. Dessutom kan ni enkelt begära kreditupplysningar och kompletterande information om den sökande samtidigt som överlåtelsen hanteras.
Köhantering
Ett digitalt kösystem för p-plats, garage eller förråd. De boende hanterar själva sin köhantering digitalt i Mitt HSB - dygnet runt och var de än befinner sig. Med tjänsten skapas en effektivare hantering vid fördelning av lediga objekt, förbättrar tillgängligheten och ger den boende en tydligare överblick över sin aktuella kösituation. Samtidigt som det blir smidigare för er i styrelsen.
Tilläggstjänster
Finansiering
Tack vare att vi har hand om många och stora ärenden kan vi oftast få bättre resultat i förhandlingar med banker, än vad den enskilda bostadsrättsföreningen får. Vi är kända för att hålla en hög standard, vilket självklart uppskattas av bankerna. Ni kan givetvis alltid använda oss som bollplank vid allmän rådgivning.
Utökad finansrådgivning
Vi hjälper er att analysera föreningens ekonomi och säkerställa att ni kan hantera framtida underhåll. Våra finansieringsexperter ger svar på frågor som:
- Hur många lån bör föreningen ha?
- Vilken löptid ska lånen ha?
- Vilken amorteringstakt?
- Vad bör avgiften vara?
- Vilka långsiktiga konsekvenser kan en renovering få?
Det är helt enkelt en finansiell underhållsplan som hjälper er att sätta en strategi för framtiden.
Så funkar tjänsten
Bunden placering
En trygg, enkel och säker tjänst för placeringar av likvida medel.
Marknadsvillkoren för placering av likvida medel förändras ständigt och med många aktörer på marknaden kan det vara klurigt att fatta kloka beslut. Inte minst för den som ska göra det på sin fritid. Och det är just vad ni som förtroendevalda förväntas göra. I tjänsten kan ni skapa en ny placering, eller ändra i en pågående. Här kan ni även se alla placeringar, pågående, avbrutna och avslutade. Ni kan få en översikt över alla placeringar i er bostadsrättsförening.
Swish för brf
Det är en smidig mobil betaltjänst till föreningar som idag hanterar kontanter, exempelvis betalning för övernattningslägenhet, extra taggar eller handkassa. Dessutom kan ni använda Swish vid depositioner, eftersom det är möjligt att betala tillbaka hela eller delar av en Swish-betalning.
Mer om tjänsten