Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Ekonomisk förvaltning för er bostadsrättsförening – det viktigaste i ett paket

HSB Ekonomi Bas är en stabil grund att stå på inom ekonomisk förvaltning för bostadsrättsföreningar i Göteborg med omnejd. Ett paket där ni får koll på det administrativa och gör det lätt att leva upp till alla gällande lagar och regler.
mainimage

Ett enkelt och digitalt sätt för bostadsrättsföreningar att hantera det grundläggande i den löpande ekonomin – från avisering av avgifter, fakturahantering och löpande bokföring till budgetplanering, årsredovisning och bostadsrättsföreningens deklaration – i ett och samma prisvärda paket.

HSB Ekonomi Bas - detta ingår

Klicka på varje rubrik för att läsa mer om tjänsten.

Digital kundportal

Med den digitala kundportalen Mitt HSB utför ni ert uppdrag med konstant uppdaterad bild av bostadsrättsföreningens ekonomi.

Dygnet runt har ni tillgång till e-tjänster som underlättar styrelsearbetet. Här finns dagligt uppdaterad information om till exempel fakturor, avier och överlåtelser, men även årets budget, senaste resultat- och balansräkningen och liknande. Ni loggar in smidigt och säkert med hjälp av Bank-ID – när det passar er.

Arvoden

Beräkning och utbetalning av arvoden.

Vi beräknar och hanterar utbetalning av arvoden en gång per år till styrelsemedlemmar och andra funktionärer. Styrelsen lämnar in underlag för utbetalningar via Mitt HSB.

Budget och årsredovisning

Ett väl underbyggt förslag till budget för det kommande året samt ett bokslut och årsredovisning som uppfyller lagkrav.

Ni får förslag till årsbudget avseende intäkter och kostnader före vi går in i aktuellt budgetår. Styrelsen fyller i en mall för förvaltningsberättelsen via Mitt HSB. Sedan upprättar vi förslag till förvaltningsberättelse, årsredovisning, resultat- och balansräkning med tillhörande noter och kassaflödesanalys. Vi förser även revisor med underlag för revision och besvarar frågor. Granskning av förslag och önskade ändringar samt signering görs enkelt via Mitt HSB. Vi förser även revisor med underlag för revision och svarar på frågor.

Fakturahantering

Ett digitalt flöde av förkonterade fakturor som attesteras av styrelsen via Mitt HSB.

Vi administrerar fakturor och ser till att de konteras enligt kontoplanen. Utbetalning görs på sista betalningsdag efter attest via Mitt HSB.

Löpande redovisning

Få full koll på bostadsrättsföreningens löpande bokföring.

Vi hanterar bostadsrättsföreningens löpande bokföring enligt gällande lagar, regler och seder. Digitala bokföringsutdrag med aktuella rapporter som enkelt nås via Mitt HSB. Till exempel, saldolista, resultatrapport, huvudbok, balansrapport, likvidrapport, lånerapport och placeringar. Vi kontrollerar likviditeten löpande och rapporterar ifall något sticker ut.

Inkomstdeklaration

En smidig process för godkännande, underskrift och vidarebefordran till Skattemyndigheten.

Vi tar fram ett förslag till föreningens inkomstdeklaration för godkännande, underskrift och vidarebefordran till Skattemyndighet digitalt.

Avisering

Avgifts‑ eller hyresavier – från garage till bostäder.

Distribution av avgifts‑ eller hyresavier avseende bostäder, lokaler, förråd, parkeringsplatser och garageplatser. Föreningens bostadsrättshavare och hyresgäster kan enkelt betala via e-faktura och autogiro. Ni hittar uppdaterade saldo- och restlistor via Mitt HSB.

Överlåtelser och panter

Enkel digital process för överlåtelser med alla inblandade parter i samma flöde. En besvärsfri, digital process för hantering av panter.

Via Mitt HSB finns information för att hantera och säkerställa formkrav vid övergång av bostadsrätt, såsom information om föreningens stadgar och ekonomi. Vi tillhandahåller kontrolluppgift vid överlåtelse av bostadsrätt och uppdaterar också lägenhetsförteckningen med aktuella panter, underrättar pantinnehavare om eventuella skulder samt upprätthåller en förteckning över pantnoteringar som styrelsen når via Mitt HSB

Skatter

Beräkning och hantering av skatter.

Vi beräknar och hanterar inbetalning av preliminär fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift för föreningens fastigheter. Vi beräknar och betalar även in skatter och arbetsgivaravgifter för styrelsemedlemmar och andra funktionärer. Kontrolluppgifter sammanställs och distribueras till Skattemyndigheten.

Betalningar

In- och utbetalningar bokförs löpande.

Vi upprätthåller ett avräkningskonto för bostadsrättsföreningens kassaflöde där in- och utbetalningar bokförs löpande.

Lånehantering

Förteckning över föreningens lån - alltid tillgängligt via Mitt HSB.

Vi för en tydlig förteckning över föreningens lån, reskontra, betalningsterminer, ränte- och amorteringsvillkor och bevakning av förfallotider.

Lägenhetsförteckning

Uppdaterad lägenhetsförteckning i enlighet med bostadsrättslagen.

Vi för en lägenhetsförteckning i enlighet med bostadsrättslagen. Vi upprätthåller också en förteckning över hyreslägenheter, lokaler, garage- och parkeringsplatser samt över hyresgäster och hyror. Uppgifterna finns tillgängliga via Mitt HSB.

Kontakta oss om Ekonomi Bas

Vill du få kostnadsfri rådgivning eller offert på Ekonomi Bas eller någon annan tjänst inom fastighetsförvaltning? Fyll i vårt formulär så hör vi av oss.

Få kostnadsfri rådgivning och offert från HSB Göteborg

Vi är intresserade av: