Toppsockrets remissvar till Boverket ang. nya lagen om energideklarationer i fastigheter

26 augusti 2006

>Den nya lagen som träder i kraft inom unionen och därmed i Sverige under 2006, är en utmärkt idé om hur vi kan sätta ner foten, och börja arbeta effektivt med energifrågan på allvar inom bostadssektorn, som står för 40 % av energianvändningen i landet. Energin, i synnerhet värmen men alltmer även elkostnaden, är det största svarta hålet i driftsbudgeten. Förståelsen för vad man kan göra och orken att faktiskt göra det man förstår, är ändå förbluffande liten. Deklarationen ger ett fantastiskt tillfälle att mäta hur man ligger till men också vad man ska göra för att effektivisera just i vårt hus!>

Det finns ett antal svagheter i remissen som bör rätas ut:

I Boverkets senaste remiss, krävs ingen besiktning på plats för att upprätta en energideklaration. Frågan är då, hur man som fastighetsägare ska kunna få professionella råd och åtgärdslistor om effektivitetsåtgärder som gäller just den egna fastigheten? Allmänna råd som man kan läsa på exempelvis energirådgivarnas hemsida är bra, men nu pratar vi om konkreta åtgärder på en specifik fastighet, där t ex en styrelse i en BRF består av allt annat än energiexperter. Dessutom har ju energin ett direkt beroende till inneklimatet. En besiktning på plats kommer i runda tal kosta 10-25.000 kr, vilket sparas in på en uppvärmningssäsong, med t ex rätt intrimning av undercentralen. Besiktningen är en investering - inte en kostnad! Det tål att sägas många gånger för flertalet fastighetsägare, ofta de som är mot allting nytt och som gladeligen helt omedvetet betalar för överutnyttjande av energin! Det är synd att det också då drabbar de hyresgäster i fastigheten, då dessa tror att fastighetsägaren eller styrelsen gör det bästa för att hålla nere energikostnaderna och därmed hyrorna.

Samtidigt vet vi att det ställer ett enormt tryck på konsultmarknaden första två åren, därmed timpriset, medan alla deklarationer genomförs för att sedan försvinna lika fort. Detta kan också hålla tillbaka dem som vill satsa på en ackreditering, eftersom "marknadsfönstret" för denna typ av tjänst är för kort! Det måste i nya lagen specificeras tydligare på vilken erfarenhet man ska ha, inte minst av både energi OCH inomhusklimatfrågor! Det ska heller inte vara konsulten som godtyckligt beslutar om besiktning behöver göras. Besiktning var tionde år är för sällan, det händer för mycket under ett decennium och borde vara vara tredje eller högst femte år.

För att underlätta infasningen av energideklarationer på fastighetsmarknaden (speciellt då bostadsmarknaden), samtidigt som man gör energiarbetet till attraktivt yrke långsiktigt och naturligtvis få en effektivare energianvändning på både kort och långsikt, föreslår undertecknad att man fasar in det i minst två steg:

1.Första deklarationen på specifik fastighet genomförs på plats med specifika åtgärder.
Undantag av krav på besiktning kan göras för fastigheter där ägaren kan uppvisa tillförlitliga siffror (t ex utdrag från leverantör) på flera års energianvändning (el och värme) samt av styrelsen beslutad underhållsplan med genomförda eller planerade åtgärdsförslag.

2. Uppföljande andra deklaration inom 3 år, besiktning på plats - krav utan undantag.
Uppföljning av tidigare underhållsplan/de åtgärdsförslagen listade i första energideklarationen, samt komplettering av nya åtgärdsförslag med uppdaterad teknik. Besiktning endast av nya installationer sedan tidigare deklaration, om en första besiktning är genomförd. Storförbrukare (definieras genom benchmarking i E-nyckeln som då redan borde vara väletablerad), bör ha krav på sig att åtgärda alla investeringar som bedöms vara återbetalda inom 3-5 år. Offentliga sektorn bör gå före och ha krav på sig att genomföra åtgärder med bedömd återbetalningstid på upp till 10 år, vilket skapar större förankring och förtroende för lagen - och sparar pengar!

3. Rullande deklarationer med 3-5 års intervaller.
Uppföljning av underhållsplan/de åtgärdsförslagen listade i tidigare energideklarationer, samt komplettering av nya åtgärdsförslag med uppdaterad teknik. Besiktning endast av nya installationer sedan tidigare deklaration.

Kostnaden för uppföljande deklarationer bör vara betydligt lägre än de initiala två.

Vidare, bör staten utse en nationell projektledare, som är ansvarig för att energieffektiviseringar verkligen genomförs i den offentliga sektorn. Det finns tydliga mål om hur många nya TWh el som ska byggas i elproduktionen, men effektiviseringar som ger betydligt större effekt både på frigjord kapacitet, antal jobb i massor av branscher, samt minskar samhällets sårbarhet har inga mål alls!

Med vänlig hälsning,

Thomas Bäcklin
Ordförande
HSB Brf Toppsockret
www.hsb.se/stockholm/toppsockret