Du som loggar in med BankID på fil eller via dosa behöver först välja Mobilt BankID och därefter välja BankID innan du matar in ditt personnummer för att komma in. Vi jobbar på att rätta till detta och beklagar strulet som uppstått.

Heroiq - grannhjälp via interaktiv karta

De boende i HSB Living Lab har testat en app där man kan be om hjälp med till exempel läxläsning, skjuts, följe hem, samtal, förnödenheter, en akut toarulle eller andra vardagsärenden. Appen Heroiq vill göra det enklare att hjälpa varandra.

Idéen om en app för vardagshjältar föddes 2017 när Chalmersstudenten Angélika Gardtman upplevde att all negativ nyhetsrapportering om Göteborgs ytterområden påverkade stämningen där hon bodde.

– Det var lite tufft just då, med oroligheter och negativ information. Vi som bodde där kände oss ledsna och otrygga och vågade knappt prata med varandra. Jag tänkte att jag kunde visualisera på en karta på något sätt att vi som vill varandra väl är så många fler än de som vill illa, säger grundaren Angélika Gardtman.

Hon utvecklade appen Heroiq tillsammans med Valentin Johansson. Den bygger på en interaktiv karta där man kan lägga in sitt ärende.  I appen finns också ett belöningssystem där man får medaljer och kan recensera andra. Det bygger på förtroende och ger belöningar.

Genom att använda Heroiq kan man be om hjälp med till exempel läxläsning, skjuts, följe hem, samtal, förnödenheter, en akut toarulle eller vardagsärenden. Eftersom både de som ber om hjälp och de som vill hjälpa är registrerade användare kan känns den också säkrare att använda.

– Om jag till exempel ser att en viss person har tre medaljer från att ha gått ut med hundar, ja, då tycker jag att det är ok att den personen får gå ut med min lilla vovve, säger Angélika.

Inför lanseringen testades appen i HSB Living Lab. Här var det enkelt att få tag på en större grupp testvilliga som dessutom bor i samma geografiska område. Testpersonerna fick bland annat svara på frågor om sin benägenhet att hjälpa andra och be om hjälp.

– 70 procent svarade att de inte brukar hjälpa främlingar. Men 90 procent av dem menade att de var villiga att hjälpa om de fick lite mer information om personen, som profilbild, namn och bostadsområde, säger Valentin Johansson.

Med utgångs punkt från resultatet från testerna i HSB Living Lab kommer appen nu att vidareutvecklas. Samtidigt som man kommer att undersöka hur Heroiq kan användas i ett större antal bostadsområden. Vill du testa appen finns den på App Store och Google Play för nedladdning.

– Vår slogan är att alla kan vara någons hjälte. Och tillsammans kan vi också skapa en mer positiv bild av smhället, avslutar Angélika.

Se ett inslag från HSB Living Lab 24H om projektet: