Laddboxar klara – fulla hus på infomöten

24 november 2021 Allt är nu helt klart! Brf STADION har i drift högmoderna laddmöjligheter för laddhybrider/elbilar plus uttag för motor- och kupévärmare. Det var i princip två fulla hus i tisdags i kvarterslokalen på 33:an när leverantören Grepit AB i två omgångar informerade om våra nya laddboxar. Nu kan du också styra ditt uttag via appen.

Det kom många frågor från de boende på infokvällen till operative chefen på Grepit, Andreas Lundqvist, och hans två medhjälpare. De flesta verkade vara nöjda med svaren. Presentationen var pedagogiskt upplagd. Så här säger ordföranden i Brf STADIONS styrelse, Peder Stockman. 

"Betydligt säkrare"

– Nu kan vi ladda laddbara bilar på ett betydligt säkrare och snabbare sätt än vad vi kunnat tidigare. Installationen har skett i enlighet med vår tidsplan även om det visade sig att befintliga elkablar var i kortaste laget.

– Vi fick en lösning där vi slapp dra nya ledningar och installera nya skal. Det är bara innanmätet som har bytts ut, vilket innebär att vi slapp kostnader för nya eldragningara och nya boxar till innanmätet.

"Vi kan känna oss trygga"

– Jag är övertygad om att vi kan känna oss trygga med det nya. Ur säkerhetssynunkt är vårt system betydligt bättre än det gamla. En stor fördel är också att leverantören finns i Luleå – och det är sannerligen ingen liten "bysmedja". De kunde berätta att de fram till nyår har tagit 30 procent av marknaden i den typ av system som vi nu har, säger Peder Stockman. Det finns som bekant några olika typer av laddsystem.

Smärre fel kan uppträda

– Det kan definitiv uppträda smärre fel som det normalt gör i alla system med komplicerad digital och elektronisk struktur. Men Grepit är nära oss och det betyder att vi kan få snabba korrigeringar och uppdateringar. Blir det inte snabbt nog så åker vi till dem och tar dem i örat, skrattar Stockman. 

"Vi har bred egen kompetens"

– Jag är också glad över den breda kompetensen i vår tekniska grupp som hela tiden kommunicerat med Grepit. Förutom byggkompetens har vi också kompetens inom elektricitet, digitalisering/IT, styr- och reglerteknik, teleteknik och en hel del annat, säger Stockman.

Luleåföretag

Grepit AB är alltså ett luleåföretag med bakgrund från Luleå tekniska universitet. Moderbolaget heter Tech Invest AB, som har fyra dotterbolag, förtutom Gepit också apputvecklaren Zpark. De olika bolagen arbetar med olika delar av det system som nu levererats till bland annat Brf STADION.

"Från Helsingborg till Kiruna"

– Till årsskiftet har vi installerat 3 200 laddpunkter från Helsingborg i söder till Kiruna i norr. Vi har då 30 procent av den svenska marknaden för samma typ av laddpunkter där vi arbetar.

– Vi är nu uppe i totalt 500 återförsäljare, berättar Andreas Lundqvist. Hittills har vi vuxit med 50 procent per år och omsättningskurvorna pekar fortsatt uppåt. Vårt system är uppenbarligen efterfrågat.

"Kapacitet för utvecklling"

– All teknik, bland annat högintelligenta styrsystem och inte minst appen Zpark, har vi utvecklat själva. Det innebär att vi hela tiden kan driva utvecklingen av systemen vidare, inklusive uppdateringar av appen. Vi har redan från början byggt in kapacitet för framtida teknikutveckling, säger Lundqvist.

Använd supporten vid behov!

Bolaget har också en egen support som hjälper till om någon användare behöver hjälp. Du når supporten på support@zpark.se eller tel 0920-46 80 80 vardagar kl 8-17.

– Grepit har sagt ifrån tydligt att vi inte ska tveka att ta kontakt om man behöver hjälp. Förutom att hjälpa slutanvändarna så vill de ha signaler om att appen kan behöva förbättras, säger Tomas Lovén som varit den sammanhållande länken för upphandlingen för STADION.

Trendbrott

Det har tidigare bland våra medlemmar på STADION funnits tveksamhet om det än så länge finns behov av speciella laddmöjlighet av bilar i vårt garage. Nämnas kan att i september i år såldes för första gången fler laddbara bilar än rena bensin/dieselbilar i Sverige. Samma sak i oktober. Alltså ett trendebrott.

"Ingen batteriångest"

Nämnas kan också att när vi talar med Andreas Lundqvist så sitter han i sin bil på väg mot Kirurna i stark kyla.

– Jag har batteriet som enda kraftkälla i bilen. Det är inga problem att köra mellan Luleå och Kiruna utan omladdning på vägen, säger han. Och jag känner absolut ingen "batteriångest".

 

 

 

 

 

Fler bilder från infokvällen
  • – Vi har själva utveckla allt i vårt laddsystem och vi har byggt in kapacitet för framtida utveckling. Det gör också att vi snabbt kan rätta till eventuella buggar, säger Andreas Lundqvist. Foto Tomas Lovén
    – Vi har själva utveckla allt i vårt laddsystem och vi har byggt in kapacitet för framtida utveckling. Det gör också att vi snabbt kan rätta till eventuella buggar, säger Andreas Lundqvist. Foto Tomas Lovén
  • Rickard Lund, ansvarig för utveckling av appen Zpark, gav en pedagogisk presentation av hur vi ska hantera appen när vi vill styra tider. Foto Tomas Lovén
    Rickard Lund, ansvarig för utveckling av appen Zpark, gav en pedagogisk presentation av hur vi ska hantera appen när vi vill styra tider. Foto Tomas Lovén