2018-10-16

Felanmälan med utökad jour
Vi har utökat jouren till att även gälla ärenden under ditt ansvar som bostadsrättshavare. Observera att kostnaden då debiteras dig. Hur ansvaret fördelas ser du i stadgarna och broschyren Underhåll och reparation av din bostad. Vi har HSBs nya normalstadgar.

Inbrott
Vid pågående inbrott, kontakta Polisen. Har de inte tid att komma, kontakta Nokas Security på 010-210 90 00. Alla inbrott anmäler du både till HSBs kundtjänst och till Polisen. Ett lägenhetsinbrott tar du hand om själv. Uppbrutna beslag och gångjärn till förråd reparerar fastighetsskötaren kostnadsfritt.

Akuta fel/Jour dygnet runt
Ring Securitas Larmcentral, telefon 010-470 55 98. Det gäller endast vardagar klockan 16−07, helger och röda dagar dygnet runt och inte alls för hissar och kabel-TV. Larmcentralen har uppgifter om vilken entreprenör som ska tillkallas.
Priser, upp till en timma och exklusive material, 2018:
Fastighetsjour (Nokas Security) 1 300 kr. Gäller även låsöppning av gästlägenhet och samlingslokal. Tekniska fel står föreningen för.
Låssmed (Nokas Låsteknik) cirka 3 000 kr. Bra rabatt på material.
Rörmokare (Göteborgs El & Rör-jour) cirka 3 600 kr.
Elektriker (Göteborgs El & Rör-jour) cirka 3 600 kr.

Aptusbokning i ny version
Aptus har tagit fram en ny version av appen för att boka våra lokaler. Den heter Aptus Home och du laddar ned den från App Store eller Google Play. Även webbokningen är ändrad. För båda gäller nu adressen https://brfgraberget.aptustotal.se/aptusportal
Dina befintliga inloggningsuppgifter gäller fortsatt.

Flexiblare utan fasta öppettider
Från den 1 september arbetar förtroendeman Eje Andersson deltid. I samband med det tog vi bort expeditionens fasta kontakttider.
Du kan som förut anmäla ditt ärende via mejl, telefon/telefonsvarare eller brev. Mejl är bäst, för då är ärendet lättast att följa upp. Eje tar kontakt med dig, i prioritetsordning. Vill du träffa honom bestämmer ni en tid.
De fasta tiderna har länge haft väldigt få besök och även få telefonsamtal. Detta förmodligen tack vare hemsidans omfattande information, som även alla nya får i sitt ”välkomstpaket”.

Barngruppen nu på torsdagar
Barngruppen byter veckodag och träffas från och med den 18 oktober varje torsdag klockan 14−16. Kontaktperson är Anna Hansson, annahammarn@gmail.com, telefon 0709-54 91 15.

Återvinn effektivt!
Nu har vi en efterlängtad återvinning i husen. Men det är inte självklart att den blir kvar. Vi får klagomål på överfulla kärl.
Återvinningen fungerade i början dåligt från Stenas sida. Men nu är det vi själva som måste skärpa oss. Det gäller framför wellpapp och papp. Dels ska du skilja på sorterna, dels platta till kartongerna och inte bara lägga dem i kärlet. Allra bäst är om du skär isär de stora kartongerna.
Över huvud taget, lägg både återvinning och grovsopor smart, så att det inte blir en massa luft under. Och om det är fullt i ett rum så kanske du kan gå till ett annat?

Felanmäl på rätt sätt
Anmäl trasig utrustning till HSB Felanmälan, inte till expeditionen. Det går snabbast, fastighetsskötaren tar direkt hand om frågan och du får även respons tillbaka när det är klart. Sätt även en lapp på maskinen att du har felanmält, och när, så att dina grannar vet.
Oftast repareras utrustningen snabbt, men ibland kan vi få vänta på att delar ska beställas.

Sätt hänglås på dina förråd!
Vi har flera gånger uppmanat alla att sätta hänglås på alla sina förråd. Eftersom så inte sker sätter vi nu buntband på alla olåsta förråd. Det byter du sedan ut mot ett lås.
Anledningen är, som tidigare sagts, att fastighetsskötaren ska kunna upptäcka inbrott. Att han kollar dina privata förråd är ju en bra service, så hjälp till lite själv.